Milyen tudással rendelkezzünk a mai világban? Mire van szükség és kereslet?
Oktatási szakemberek állítják, hogy a XXI. század a tudásalapú gazdaság,
az információs társadalom és az élethosszig tartó tanulás évszázada. Az egyén boldogulása és jövője attól függ, hogy képes-e az őt érő információáradatból
a számára fontosak kiválasztására, értelmezésére, értékelésére, valamint kreatív
felhasználására. Másrészt döntő tényező, hogy rendelkezik-e azokkal a tanulási-gondolkodási
képességekkel, melyek birtokában hatékonyan tud alkalmazkodni
a folyamatosan változó körülményekhez (Káplár és Pajor, 2007).
Mindenekelőtt a lexikális tudás mellett egyre jobban előtérbe kerül és hangsúlyossá válik az alkalmazásképesség. Ne egy bemagolt, száraz tudásanyag legyen a diákok fejében, hanem egy séma is, amiképpen ők alkalmazni és felhasználni tudják a megtanult ismereteket. A tudáskoncepció változását, ahogy Weszely Orsolya is írja, a társadalmi, gazdasági folyamatok indukálták. Ilyenek többek között, hogy az élethossziglani tanulás kényszer lesz illetve, hogy a tudástermelés felgyorsul és követhetetlenné válik. Elengedhetetlen a kompetencia fejlesztés is a jövő elvárásainak tekintetében (Weszely, 2012).
Mindenekelőtt a lexikális tudás mellett egyre jobban előtérbe kerül és hangsúlyossá válik az alkalmazásképesség. Ne egy bemagolt, száraz tudásanyag legyen a diákok fejében, hanem egy séma is, amiképpen ők alkalmazni és felhasználni tudják a megtanult ismereteket. A tudáskoncepció változását, ahogy Weszely Orsolya is írja, a társadalmi, gazdasági folyamatok indukálták. Ilyenek többek között, hogy az élethossziglani tanulás kényszer lesz illetve, hogy a tudástermelés felgyorsul és követhetetlenné válik. Elengedhetetlen a kompetencia fejlesztés is a jövő elvárásainak tekintetében (Weszely, 2012).
"Ahogy a társadalom és gazdaság egyre inkább tudásalapúvá válik, egyre
inkább megnő a jól képzett munkaerő szerepe az alacsonyabb képzettségűhez képest (Németh, 2012. 69.o.)." Egyre inkább igény és elvárás a jól képzett emberek alkalmazása a munkahelyeken. Attól, mert valaki magasabb fizetést kap, még nem biztos, hogy azt jelenti, hogy az egyetemi évek során szerzett olyan ismereteket, amelyek növelnék a termelékenységét, így a munkáltatónak tanácsosabb többet áldozni és befektetni egy képzettebb alkalmazottra.
2007 óta az Európai Bizottság a tudás szabad áramlását is hangsúlyozza, mint az ötödik szabadságelvet. Legyen elérhető és szabad a tudás megszerzése. Legyen alapvető, hogy mindenki tanulhat és mindenkit illessen meg a jog a tanuláshoz, hiszen csak így épülhet ki egy olyan társadalom, amiben tanult és képzett emberek végezhetik - remény szerint - élvezettel és örömmel munkájukat. Csak így jöhet létre egy dinamikusan fejlődő társadalom. Mindenki részvételére és jelenlétére szükség van.
A Life-Long Learning, (a teljes életszakaszt átfogó tanulás) és a Life-Wide Learning (az élet minden területére kiterjedő tanulás) folyamatosan egyre több ember számára válik hétköznapibbá. "Ebből az következik, hogy az oktatás bármely területéről és szakaszáról legyen is szó, az nem tekinthet el a tanulás más színtereinek hatásától (Csapó, 2006.3.o.)"
Hogyan lehetne bevinni az új tudást az oktatási rendszerbe?
Források:
- Temesi József: Felsőoktatás-finanszírozás. Nemzetközi tendenciák és a hazai helyzet http://mek.oszk.hu/11300/11399/11399.pdf Utolsó megtekintés: 2016. 04. 30.
- Weszely Orsolya (2012): Tudáskoncepció és tanulásértelmezések a 21. században http://weszelyorsolya.blog.hu/2012/04/22/tudaskoncepcio_es_tanulasertelmezesek_a_21_szazadban Utolsó megtekintés: 2016. 04. 30.
- Csapó Benő (2006): A formális és nem-formális tanulás során szerzett tudás integrálása. Az előzetes tudás felmérése és elismerése. Iskolakultúra, 2. sz. 3-16. http://epa.uz.ua/00000/00011/00101/pdf/iskolakultura2006-2.pdf Utolsó megtekintés: 2016. 04. 30.
- Csapó Benő (2008): Tudásakkumuláció a közoktatásban. In: Simon Mária (szerk.): Tankönyvdialógusok. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest. 95-108. URL: http://real.mtak.hu/5638/1/1154437.pdf Utolsó megtekintés: 2016. 04. 30.
- Tudás Menedzsment, A Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Karának periodikája. VIII. évf. 1. szám 2007. május http://feek.pte.hu/data/2013/1017/698/08_1_2007_maj.pdf Utolsó megtekintés: 2016. 04. 30.
- Kép: Google
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése