A tudáskoncepció változásának lehetőségei
(2002-2016)
A tudáskoncepció az idők
során sokat változott, a társadalmi-gazdasági változások magukkal hozzák azt,
hogy az is változik, hogy mit tekintünk értékes tudásnak. Azonban ettől
függetlenül a tudás felértékelődött, gazdasági értelemben értékelhető termékké
vált. Olyan gazdasági szervezetek jelentek meg, amik a tudás termelésére,
adására, és vételére szakosodtak, létrejött a tudásmenedzsment.
Napjainkban a tartalmi ismeretekre
épülő tudás fontossága kissé háttérbe szorult, helyette felértékelődött a
képességek és készségek fejlődését támogató tanítás, valamint a használható
tudás. Fontossá vált a műveltség, szakértelem és a kompetenciák. Ma már nem
csak a megszerzett tudás számít, hanem az is, hogy a tanulók hogyan tudják
alkalmazni különböző környezetekben.
Emiatt van, hogy a
tudásfelmérő vizsgálatok az iskolások körében már elsősorban nem a tantárgyi
tudásra terjednek ki, hanem annak használásában. A világ egyik átfogó felmérése
iskolás körben, a PISA felmérés is kompetencia alapú tudást és problémamegoldó
képességet mér.
Azonban ma már nem csak
az iskolát tartjuk a tudás megszerzésének színterének. Bár még mindig az az
elsődleges színtér, ugyanakkor egyre nagyobb hangsúlyt kap az informális
tanulás fontossága. Ezért az iskolának meg kell tanulnia, hogyan viszonyuljon
ezekhez az új tanulási módokhoz, vagy éppen hogyan használja fel őket, hogyan
integrálja őket a közoktatásba.
Mindezek mellett az IKT is
megjelent, mint eszköz az oktatásban. Ugyanakkor nem csak eszközként
tekinthetünk rá, hanem magának az IKT-nak az elsajátítására irányuló tudás is
szükségessé vált napjainkban, hisz a későbbiekben a diákok valószínűleg
munkájuk során használni fogják őket.
- Molnár Gyöngyvér (2006): A tudáskoncepció változása és annak megjelenése a PISA 2003 vizsgálat komplex problémamegoldás-moduljában, Új Pedagógiai Szemle, 2004/1 Utolsó megtekintés 2016. 04. 23. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00099/2006-01-ko-Molnar-Tudaskoncepcio.html
- Csapó B, Bogárné Németh M, Korom E, Molnár Gy, Nagy L (2008) Az iskolában elsajátított tudás minőségének értékelése Utolsó megtekintés 2016. 04. 23. http://real.mtak.hu/1524/1/46659_ZJ1.pdf
- Csapó Benő (2003): Oktatás az információs társadalom számára, Magyar Tudomány, 2003/12 Utolsó megtekintés 2016. 04. 23. http://www.edu.u-szeged.hu/~csapo/publ/InfoTars.pdf
- Csapó Benő (2005): A komplex problémamegoldás a PISA 2003 vizsgálatban. Új Pedagógiai Szemle, 3. sz. 43–52. 2016. 04. 23. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00090/2005-03-ko-Csapo-Komplex.html
- Csapó Benő (2008): A taneszközfejlesztés megalapozása: a tudásról való tudás. In: Simon Mária (szerk.): Tankönyvdialógusok. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest. 11-21. Utolsó megtekintés 2016. 04. 23. http://www.edu.u-szeged.hu/~csapo/publ/TaneszkozfejlesztesCsB.pdf
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése