2016. április 26., kedd

A tudáskoncepció változásának lehetőségei (2002-2016)



A tudáskoncepció változásának lehetőségei (2002-2016)


A tudáskoncepció az idők során sokat változott, a társadalmi-gazdasági változások magukkal hozzák azt, hogy az is változik, hogy mit tekintünk értékes tudásnak. Azonban ettől függetlenül a tudás felértékelődött, gazdasági értelemben értékelhető termékké vált. Olyan gazdasági szervezetek jelentek meg, amik a tudás termelésére, adására, és vételére szakosodtak, létrejött a tudásmenedzsment.
Napjainkban a tartalmi ismeretekre épülő tudás fontossága kissé háttérbe szorult, helyette felértékelődött a képességek és készségek fejlődését támogató tanítás, valamint a használható tudás. Fontossá vált a műveltség, szakértelem és a kompetenciák. Ma már nem csak a megszerzett tudás számít, hanem az is, hogy a tanulók hogyan tudják alkalmazni különböző környezetekben.
Emiatt van, hogy a tudásfelmérő vizsgálatok az iskolások körében már elsősorban nem a tantárgyi tudásra terjednek ki, hanem annak használásában. A világ egyik átfogó felmérése iskolás körben, a PISA felmérés is kompetencia alapú tudást és problémamegoldó képességet mér.
Azonban ma már nem csak az iskolát tartjuk a tudás megszerzésének színterének. Bár még mindig az az elsődleges színtér, ugyanakkor egyre nagyobb hangsúlyt kap az informális tanulás fontossága. Ezért az iskolának meg kell tanulnia, hogyan viszonyuljon ezekhez az új tanulási módokhoz, vagy éppen hogyan használja fel őket, hogyan integrálja őket a közoktatásba.
Mindezek mellett az IKT is megjelent, mint eszköz az oktatásban. Ugyanakkor nem csak eszközként tekinthetünk rá, hanem magának az IKT-nak az elsajátítására irányuló tudás is szükségessé vált napjainkban, hisz a későbbiekben a diákok valószínűleg munkájuk során használni fogják őket.




Felhasznált irodalom:
  •  Molnár Gyöngyvér (2006): A tudáskoncepció változása és annak megjelenése a PISA 2003 vizsgálat komplex problémamegoldás-moduljában, Új Pedagógiai Szemle, 2004/1 Utolsó megtekintés 2016. 04. 23. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00099/2006-01-ko-Molnar-Tudaskoncepcio.html
  •  Csapó B, Bogárné Németh M, Korom E, Molnár Gy, Nagy L (2008) Az iskolában elsajátított tudás minőségének értékelése Utolsó megtekintés 2016. 04. 23. http://real.mtak.hu/1524/1/46659_ZJ1.pdf
  • Csapó Benő (2003): Oktatás az információs társadalom számára, Magyar Tudomány, 2003/12 Utolsó megtekintés 2016. 04. 23. http://www.edu.u-szeged.hu/~csapo/publ/InfoTars.pdf
  • Csapó Benő (2005): A komplex problémamegoldás a PISA 2003 vizsgálatban. Új Pedagógiai Szemle, 3. sz. 43–52. 2016. 04. 23. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00090/2005-03-ko-Csapo-Komplex.html 
  • Csapó Benő (2008): A taneszközfejlesztés megalapozása: a tudásról való tudás. In: Simon Mária (szerk.): Tankönyvdialógusok. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, Budapest. 11-21. Utolsó megtekintés 2016. 04. 23. http://www.edu.u-szeged.hu/~csapo/publ/TaneszkozfejlesztesCsB.pdf

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése