A
tudáskoncepció változása 2002-2016 között
Az információs társadalomban átértékelődik a tudás
fogalma. Új tudáskoncepció alakul ki, megváltoznak a tudásról kialakított nézetek.
Ezek a következő gazdasági és társadalmi változások következményei:
- gyorsan inflálódik a megszerzett tudás,
- kényszerré válik a lifelong learning,
- felgyorsul a tudástermelés,
- a társadalmi tőke is felértékelődik a tudástőke mellett. (Weszely, 2012.)
Miután másodlagossá vált az oktatása tartalma, majd
miután tudatosult, hogy a szükséges képességek is folyamatosan és gyorsan
változnak fontos lett, hogy a tudás megszerzésének a képességeit fejlesszük (Kaposi, 2014).
Napjainkban nagy jelentőséggel bír a lifelong
learning, tehát az élethosszig tartó tanulás. Ezen felül fontos az önképzés, a
csoportmunkában való munkavégzés, a rugalmas gondolkodás, a problémamegoldó
tanulás és az információkeresés valamint annak kezelése. A problémamegoldás az
a képesség, amely által a személy képes lesz kognitív eljárásokat használni
olyan helyzetekben, amelyekben a megoldásnak a menete nincsen begyakorolva (Kaposi, 2013). A hatékony információkeresés
és-kezelés azért bír nagy jelentőséggel, mert a kommunikációs és információs
eszközök elterjedésével a diákok elsősorban az internet nyújtotta előnyöket
használják ki, ha hozzá szeretnének jutni bizonyos információkhoz. Sokáig a tanár
volt az, aki átadta az információt a tanulónak. Azonban nem csak az információ
elérése vált egyszerűbbé, hanem a kooperatív munka végzése is megvalósítható,
akár akkor is, ha a felek nincsenek egymás közelében (Csapó, 2008).
A diszciplináris tudás mellett előtérbe került a
kompetencia, a műveltség és a szakértelem fogalma. Ez a változás hatással volt
a nemzetközi mérésekre, így tehát a PISA-felmérésekre is. „A korábbi, inkább tantárgyakhoz kötődő ismeretek mérését átvette a
tantárgyakat átfogó (Cross-Curricular
Competencies – kereszttantervi kompetenciák), hagyományos tantervi
keretek közé nem sorolható kompetenciák mérése” (Molnár, 2006).
Az új pedagógiában jelentős szerepe van annak, hogy
már nem a tanár, hanem a diák van a középpontban, fontos az aktív részvétel, a
tanítási és tanulási módszerek gazdag választéka is (Kaposi, 2013).
Felhasznált irodalom:
- Csapó Benő (2008): A tanuláskoncepció változásai. Kézirat. URL:http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:H0lBNglXZXoJ:www.tanarakademia.hu/letoltes/080518/Csapo_Beno.doc+&cd=8&hl=hu&ct=clnk&gl=hu Utolsó megnyitás: 2016.04.28.
- Kaposi József (2013): Paradigmaváltás a tudás- és tanulásfelfogásban. Kézirat. URL:http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:DeP_UCejvYcJ:www.kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2011/09/3.-A-tud%25C3%25A1s-%25C3%25A9s-tanul%25C3%25A1sfelfog%25C3%25A1s-v%25C3%25A1ltoz%25C3%25A1sai.pdf+&cd=5&hl=hu&ct=clnk&gl=hu Utolsó megnyitás: 2016.04.28.
- Kaposi József (2014): Interaktív és reflektív tanulási módszerek. Kézirat.URL: http://docplayer.hu/10679315-Csapo-beno-a-tudaskoncepcio-valtozasa-nemzetkozi-tendenciak-es-a.html Utolsó megnyitás: 2016.04.28.
- Molnár Gyöngyvér (2003): A tudáskoncepció változása és annak megjelenése a PISA 2003 vizsgálat komplex problémamegoldás-moduljában. Új Pedagógiai Szemle, 56. 1. 75-86. p.
- Weszely Orsolya (2012): Tudáskoncepció és tanulásértelmezések a 21. században. Kézirat. URL:http://weszelyorsolya.blog.hu/2012/04/22/tudaskoncepcio_es_tanulasertelmezesek_a_21_szazadban Utolsó megnyitás: 2016.04.28.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése