A tudáskoncepció változása
2002-2016
A tanulás újszerű felfogásában a társadalmi, gazdasági
változások, a technológiai, digitális kommunikáció fejlődése, a
szociálpszichológiában megjelenő „egész életen át tartó tanulás” igénye, és
biológiai, agyi kutatások új eredményei játszanak szerepet. (Molnár,2010)
A társadalom és gazdaság fejlődését meghatározza a
társadalom életszínvonalának minősége, melynek kialakításában fontos szerepet
játszik az, hogy az oktatásban milyen nevelést, értékeket és attitűdöket
közvetítenek a jövő generációinak.
A felgyorsuló világ változásaihoz alkalmazkodva egyre
erősebb az igény egy olyan tudás kialakítására, mely hosszantartó,
rugalmas, funkcionális, értelemgazdag, általánosítható és alkalmazató, és olyan
készségek és képességek kialakítására, amelyek az információs és
kommunikációs technológiákon, gondolkodáson és problémamegoldáson,
interperszonális és önszabályozó készségeken (Yelland, Lee, O’Rourke és Harrison,
2008), illetve innovációs és szociális képességeken alapul.
Mivel felértékelődött a tudás szerepe, a tanulás
újraértelmezése is szükségessé vált. A folyamatosan változó igények olyan
rugalmas tanulási készségek meglétét tették szükségessé, amelyek révén gyorsan
és hatékonyan lehet elsajátítani a mindennapi kihívásokban alkalmazható tudást.
Ezáltal a tanulás tanulása és az önálló tanulás képességének kialakítása
kulcsfontosságú kérdéssé vált. (Molnár,2010)
Emiatt az utóbbi évtizedekben világszerte megváltoztak
az iskolák tudásközvetítő szerepével kapcsolatos elvárások is, ám az
elvárásokhoz való alkalmazkodás, a lehetőségek megteremtése és a feltételek
biztosítása konfliktus teli és lassú folyamat, mely ebben a felgyorsuló
világban egyre nagyobb hátrányt okoz a tanulóknak. Pedig már nekik sincs
idejük.
A 2000-es
PISA felmérés megvizsgálta a tanulók tanulási szokásait és készségeit, és a
vizsgálat eredményei szerint a magyar diákok használták leggyakrabban a
memorizálást mint tanulási stratégiát (Artelt,
Baumert, Julius-Mc-Elvany és Peschar,
2003). Az eredmények azóta sem mutattak
jelentősebb fejlődést, hol ott a
tanulók részéről is egyre növekvő igény az, hogy a tanulási tevékenységükben
aktívan vehessenek részt, és hasznos ismereteket tanuljanak, melyeket a
személyes és tanulási céljaik megvalósításához képesek felhasználni.
Felhasznált szakirodalom:
1. Csapó
Benő (2015): A magyar közoktatás problémái az adatok tükrében. Iskolakultúra, 25. 7-8. sz.
2. Csapó
Benő (2016): A tanárképzés és az oktatás fejlesztésének tudományos háttere. Iskolakultúra. 26. 2. sz. 3-18.
3. D.
Molnár Éva (2010): A tanulás értelmezése a 21. században. Iskolakultúra. 20. 11.
sz. 3-16.
4. Molnár Gyöngyvér (2006): A tudáskoncepció változása és annak megjelenése a PISA 2003 vizsgálat
komplex problémamegoldás-moduljában. Új pedagógiai szemle, 56. 1. sz. 75-86.
5. Nahalka István (2009): A tanulás tudománya. Pedagógusképzés, 2-3. sz. 37-57.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése