2016. április 29., péntek

A tudáskoncepció változásának megoldási lehetőségei (2002-2016)



A XXI. század egy információs társadalom százada, az iskola pedig a mindenkori társadalmi értékek újratermelését végzi, ezért reagálnia kell a társadalom igényeire. A folyamatosan változó lehetőségek, információk, innovációk pedig egy másfajta iskolai oktatást és eredményeket követelnek meg. Ezeket olyan módon lehetne elérni, ha minimálisra csökkentenék a tananyag mennyiségét és több időt fordítanának a minőségi tanítására, illetve sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnének különböző tanulási stratégiák tanítására, az általános gondolkodási készségek fejlesztésére. Az információkhoz való hozzáférés sokkal könnyebbé vált az internet által, ezért kulcsfontosságú a szükséges információk kiszűrésére való képesség. Azonban a magyarországi eredmények azt mutatják, hogy a tanulók kis mértékben eredményesek csak az önálló ismeretszerzésben, illetve a már megszerzett tudás új helyzetekben való alkalmazásában. Ennek fő oka lehet, a tudás mennyiségének és minőségének nem megfelelő egyensúlya.

A kognitív forradalom hatására új értelmet nyert a képesség fogalma. A megismerési folyamatok tanulmányozása kapta a főszerepet, és az emlékezéssel kapcsolatos vizsgálatok során új szerepet kapott a tartalmi ismeretek elsajátításának fontossága. A technológia fejlődésének hatására megváltozott az értékes tudás fogalma és tartalma, valamint a tudás gazdasági értékké vált. A legfontosabb, az ismeretek alkalmazásának képessége, illetve a „know how” alapú tudás. Az alkalmazóképesség kreativitást és flexibilis gondolkodást igényel, így ezek fejlesztése nagyobb hangsúlyt kap, mint maga a tárgyilagos tudás. Az iskola legfőbb feladata, hogy a tájékozottságot, az összefüggések átlátását segítse elő a diákok gondolkodásában, a mindennapi életben való eligazodáshoz. A jelenlegi tudáskoncepciók központi „követelménye”, az előzetes ismeretek felhasználása az aktuális probléma megoldásához, vagyis a komplex problémamegoldás, illetve a rendszerben gondolkodás. Az előzetesen felsorolt képességek, készségek alkotják a konstruktivizmus elméletét, ami a legjellemzőbb tudásfelfogás napjainkban. Ez az elméletben kompetencia alapú tudáskoncepció gyakorlatban nem teljesen jelenik meg. Ez két okból kifolyólag alakulhat így. Lehet amiatt, hogy a formális képzés merev szabályozása miatt sokszor lehetetlenné vagy nehézkessé válik a folyamat, illetve annak beteljesítése, vagy pedig a sokféle fogalomértelmezés miatt.

Források:




http://www.staff.u-szeged.hu/~gymolnar/MGy200110IK.pdf

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése