2016. április 26., kedd

A tudáskoncepció megváltozása - tudni kell tanulni!

A tudáskoncepció megváltozása
- tudni kell tanulni! -

„Az oktatás a történelem során többször került az érdeklődés középpontjába mint a felmerülő társadalmi-gazdasági problémák megoldásának egyik lehetséges forrása. Az ezredforduló körüli években mindenekelőtt azok a folyamatok irányították ismét az oktatásra a figyelmet, amelyeket jól jellemeznek a "tudásgazdaság", "tudásalapú társadalom" és "tanuló társadalom" kifejezések.” (Csapó, 2003)



A tudás fogalmának értelmezése igen csak képlékeny. Jelentheti az ismeretek összességét, akár azok alkalmazását is, azaz a tudás magában foglalhatja a képességet és az attitűdöt egyaránt – vagyis ahány tudás, annyi értelmezés létezik.
Napjainkban a tudáskoncepció gyökeres változásokon megy keresztül, mind nemzetközi, mind hazai területeken. A tudás értelmezése központi kérdéssé vált társadalmunk számtalan tudományágában, többek között a pszichológia és a neveléstudomány területén. Számos kutatás rávilágított azon tényre, miszerint a tudás tartalma, minősége, mennyisége, és a megismerés folyamata miként tekinthető értékesnek, minőséginek; a tudományok és a technika robbanásszerű fejlődése minél inkább előtérbe helyezte a tudás más szemszögből való átgondolását. A tudás, mint olyan gazdasági értékké vált. (Csapó, 2008) Ennek fényében az iskola, az iskolai tudás, mint műveltségi kérdés, egészen más irányokat vett, a képesség, a gyakorlati és informális tanulás, és úgy általában a tanulás egészen más értelmet kapott. A tudásnak és a tanulásnak sokkal inkább egy folyamatszemléletű értelmezését tekinthetjük aktuálisnak modern társadalmunkban. A tudás minél inkább a hatékonyság és alkalmazhatóság szemüvegén át tekinthető hasznosnak, ennek köszönhető a manapság igen gyakran elhangzó LLL (LifeLong Learning) paradigma, miszerint a mai gazdasági elvárásoknak egyre inkább az élethosszig tartó tanulás – ezen belül is az életszerű, gyakorlati szinten megragadható általános képességek, a folyamatosan megújuló tudáskonstruálás felel meg, nem pedig a már megtanult ismeretek örök életre szóló visszaidézése. (Molnár, 2003) A mai magyar közoktatás egyik leginkább megoldatlan problémája ehhez köthető, tehát az iskolában szerzett formális tudás gyakorlati alkalmazhatatlansága, ami például a természettudományos ágak terén rendkívül intenzíven jelentkezik. (Ollé, 2003) A problémák természetesen rendkívül komplexen mutatkoznak hazai tekintetben, kezdve az alapvetően problematikus hagyományos értelemben vett frontális, differenciálást nélkülöző oktatástól, az erősen szegregált, esélyegyenlőséget gátló iskolai világtól, egészen a tanulás és tudás elavult értelmezéséig, amelyek gyökeres változást igényelnek ahhoz, hogy az iskola elnyerje méltó helyét társadalmi és gazdasági tekintetben. (Csapó, 2015)
Az iskola világa újabb és újabb kihívásoknak kell, hogy megfeleljen a tudás és a tanulás értelmezésének tekintetében, hiszen az iskola intézménye lenne az, amely a társadalom legnagyobb rétegei számára lehetővé tenné a folyamatos változásokhoz való alkalmazkodást. Ennek szükségessége rendkívül nagy nyitottságot és elfogadást kíván meg, amely nélkül az iskola egyre inkább csak egy elavult hely lesz, ahol rengeteg felesleges tudás halmozódhat fel, és rengeteg hasznos tudás veszhet el!         


Felhasznált szakirodalmak, források:
  • Csapó Benő (2003): Oktatás az információs társadalom számára. Magyar Tudomány, 48. 12. 1478-1485. p.
  • Csapó Benő (2008): A tanulás dimenziói és a tudás szerveződése. Educatio, 17. 2. 207-216.p.
  • Csapó Benő (2015): A magyar közoktatás problémái az adatok tükrében. Iskolakultúra, 25. 7-8. sz. 4-17. p.
  • Molnár Gyöngyvér (2003): A tudáskoncepció változása és annak megjelenése a PISA 2003 vizsgálat komplex problémamegoldás-moduljában. Új Pedagógiai Szemle, 56. 1. 75-86. p.
  • Ollé János (2003): Iskolai tudás és műveltség: az iskola formatív értékelésének eredményei. Iskolakultúra, 13. 6-7. 167-174. p.
  • kép URL: https://www.google.hu/searchq=tud%C3%A1s&espv=2&biw=1366&bih=643&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjH4qHAr6zMAhWL1xQKHZvzCSwQ_AUIBigB#tbm=isch&q=tud%C3%A1s+f%C3%A1ja&imgrc=BwLRXuWNcXhDqM%3A 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése