A tudáskoncepció
változása 2002 és 2016 között
A mai világban a gazdasági,
társadalmi és technikai fejlődés következtében a tudás definíciója is
változáson megy keresztül. Az iskolákban a diákoknak egyre több ismeretanyagot
kell elsajátítaniuk, valamint ezen felül a mindennapokban is rengeteg
információ áramlik a gyerekek felé az infokommunikációs technológia
elterjedésének következtében. (Kis-Tóth, Racskó, 2014)
Ezt általában pozitívnak értékeljük,
hiszen például az internet elterjedésének következtében minden információ
azonnal elérhető, illetve keresni is sokkal egyszerűbb. Mióta az okos telefonok
is divatba jöttek, és a legtöbb információ elérhető online, a könyvek
fontossága csökkent. Érdemes azonban átgondolni, hogy biztosan jó-e ez így,
mivel az interneten fellelhető információk nagy százaléka nem hiteles, hiszen
bárki létrehozhat új információt és akárki szerkesztheti is az. E szabadság
ellenőrizhetetlenséghez vezet. (McKellar, 2012)
Egyre inkább felértékelődnek a való
életben hasznos tudások, a kompetenciák, a műveltség és a szakértelem egy
bizonyos területen. (Molnár, 2006) A felsőoktatásban elterjedt a kompetencia
alapú oktatás, így minden szakirány saját kompetencia hálóval rendelkezik,
amely könnyebbé teszi a jövőbeni munkaerőpiacon való elhelyezkedést, valamint a
szakok összehasonlítását, mind hazai, mind nemzetközi szinten.
Ám egyre inkább divattá válik a
kompetencia szó és olyan kognitív jelenségeket is kompetenciaként definiálunk,
amelyek valójában nem azok. (Csapó, 2009) Emiatt is tartanám kifejezetten
fontosnak, hogy az iskolában tanítsák a kritikus szemléletet, gondolkodás
módot, vagyis azt, hogy minden megszerzett információt fenntartásokkal kell
kezelni, és amíg meg nem győződünk annak hitelességéről, addig nem tényként
tekinteni rá.
Sajnos a mai oktatás merevsége nem ad
megfelelő teret arra, hogy az oktatás konstruktivista irányt vegyen, hiszen a
már meglévő szabályrendszer, a hagyományok és a megszokás nehezen cserélhető le
az eddig járatlan útra. (Weszely, 2012)
Források:
- Csapó
Benő (2009): A tudás és a kompetenciák, OFI.
URL:http://ofi.hu/tudastar/tanulas-fejlesztese/tudas-kompetenciak
Utolsó lehívás: 2016.04.29. 10:36
Hugh Mckellar(2012): The changing nature of knowledge In: KM World - URL:http://www.kmworld.com/Articles/Editorial/Features/The-changing-nature-of-knowledge-80087.aspxUtolsó lehívás: 2016.04.29. 10:37
- Kis-Tóth
Lajos, Racsko Réka (2014): A tudáskoncepció lehetőségei. In: Kis-Tóth
Lajos, Racsko Réka: Tartalommenedzsment. Eszterházy Károly Főiskola, Eger.URL:http://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop412A/2011-0021_09_tartalommenedzsment/425_a_tudskoncepci_lehetsgei.html
Utolsó lehívás: 2016.04.29. 10:37 - Molnár
Gyöngyvér (2006): A tudáskoncepció változása és annak megjelenése a PISA
2003 vizsgálat komplex problémamegoldás-moduljában
URL:http://epa.oszk.hu/00000/00035/00099/2006-01-ko-Molnar-Tudaskoncepcio.htmlUtolsó lehívás: 2016.04.29. 10:38 - Weszely Orsolya (2012): Tudáskoncepció és tanulásértelmezések a 21. Században URL:http://weszelyorsolya.blog.hu/2012/04/22/tudaskoncepcio_es_tanulasertelmezesek_a_21_szazadbanUtolsó lehívás: 2016.04.29. 10:45
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése