2016. április 29., péntek

A tudáskoncepció változása 2002 és 2016 között
A mai világban a gazdasági, társadalmi és technikai fejlődés következtében a tudás definíciója is változáson megy keresztül. Az iskolákban a diákoknak egyre több ismeretanyagot kell elsajátítaniuk, valamint ezen felül a mindennapokban is rengeteg információ áramlik a gyerekek felé az infokommunikációs technológia elterjedésének következtében. (Kis-Tóth, Racskó, 2014)
Ezt általában pozitívnak értékeljük, hiszen például az internet elterjedésének következtében minden információ azonnal elérhető, illetve keresni is sokkal egyszerűbb. Mióta az okos telefonok is divatba jöttek, és a legtöbb információ elérhető online, a könyvek fontossága csökkent. Érdemes azonban átgondolni, hogy biztosan jó-e ez így, mivel az interneten fellelhető információk nagy százaléka nem hiteles, hiszen bárki létrehozhat új információt és akárki szerkesztheti is az. E szabadság ellenőrizhetetlenséghez vezet. (McKellar, 2012)
Egyre inkább felértékelődnek a való életben hasznos tudások, a kompetenciák, a műveltség és a szakértelem egy bizonyos területen. (Molnár, 2006) A felsőoktatásban elterjedt a kompetencia alapú oktatás, így minden szakirány saját kompetencia hálóval rendelkezik, amely könnyebbé teszi a jövőbeni munkaerőpiacon való elhelyezkedést, valamint a szakok összehasonlítását, mind hazai, mind nemzetközi szinten.
Ám egyre inkább divattá válik a kompetencia szó és olyan kognitív jelenségeket is kompetenciaként definiálunk, amelyek valójában nem azok. (Csapó, 2009) Emiatt is tartanám kifejezetten fontosnak, hogy az iskolában tanítsák a kritikus szemléletet, gondolkodás módot, vagyis azt, hogy minden megszerzett információt fenntartásokkal kell kezelni, és amíg meg nem győződünk annak hitelességéről, addig nem tényként tekinteni rá.
Sajnos a mai oktatás merevsége nem ad megfelelő teret arra, hogy az oktatás konstruktivista irányt vegyen, hiszen a már meglévő szabályrendszer, a hagyományok és a megszokás nehezen cserélhető le az eddig járatlan útra. (Weszely, 2012)

Források:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése