2016. április 25., hétfő

Média az iskola határán



Média az iskola határán
...Avagy miért lenne fontos a tudatos médiahasználat az iskolában?

Média. Ez a fogalom lengi körül a világot, a társadalmi eseményeket, a történelem ismétlődéseit, és nem utolsó sorban az egyik legősibb intézményt, az iskolát. Ennek fényében az iskola világa elkerülhetetlenül része a média hatásainak, így annak szereplői, többek között a diákok és a tanárok is aktív részesei a médiafogyasztásnak, a folyamatos ingereknek, amelyek minden érzékszerv megragadásán keresztül intenzíven befolyásolnak minket. Tehát a média mindenhol ott van, és erős hatást gyakorol tudatunkra és tudatalattinkra. Ez azonban veszélyessé is válhat, hiszen a befolyásolás, a manipuláció egy örökké fennálló rizikótényező. A felnövekvő generációktól nem lehet elvárni, hogy tanulás és gyakorlás hiányában a végtelen mennyiségű médiumokat képesek legyenek megfelelően feldolgozni. A kritikai attitűd, és a tudatos médiafogyasztás aktualitása sürgetővé teszi az iskolák aktivitását ebben, ennek fejlesztésében, a diákok intenzív támogatását, segítését a médiában való lét, eligazodás terén. Ennek fényében készítettem az alábbi ábrát, amely átfogóan szemlélteti a szükséges lépéseket az iskolák szemszögéből.        





Az ábrán jól látható, hogy 5 lépésben képzeltem el a tudatos médiafogyasztás kialakítását az iskola világában. Ezek a lépések elég átfogóan szemléltetik azon releváns szempontot, miszerint a médiafogyasztás témáját - és persze így van ez minden mással is - elsősorban az iskola vezetőivel és tanáraival kellene megismertetni, figyelmüket fokozottan ráirányítani a téma fontosságára. Enélkül nem jöhet létre valós munka. Ebből kifolyólag a szükséges lépéseket csupán a tanári oldalról fogtam meg, mivel úgy gondolom, ez alapozhatná meg a további munkálatokat, a diákokkal történő interakciók minőségét. Úgy gondolom ezen lépések viszonylag rugalmasan kezelhetők, tehát ezek átfedik egymást, és nem különíthetők el mereven. Ám a lépések mindegyike szükséges, elhagyásuk nem ajánlott, hiszen mind az 5 rendkívül erős támpontot szolgáltat az iskola számára, bármelyik lépés hiánya képes lehet ellehetetleníteni a változás gyakorlati megvalósulását. 

Összességében a felnövekvő generációknak szüksége lenne az iskolák, a közoktatás támogatására, hiszen a médiafogyasztás pozitívumai mellett elengedhetetlen a veszélyek megelőzése is, így az iskolának nem kikerülnie kéne a médiát - ami lehetetlen is volna -, hanem azzal kölcsönhatásban működnie, beépítenie azt a tanulás folyamatába!  


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése