A
tudáskoncepció változásának megoldási lehetőségei (2002-2016)
Napjainkban a tudás a gazdaság egyik legfontosabb
mozgatórugójává vált. Előállítása, termelése, adása-vétele és felhasználása
iparszerű tevékenységgé nőtte ki magát. Az ipari társadalom "befejezett"
tudásban gondolkodott, általában az iskolában megszerzett tudás volt a cél. Ma
már erről szó sem lehet, a tudás nem cél, hanem eszköz a társadalmi
részvételhez. A tudás alapú társadalomban elengedhetetlen az élethosszig tartó
tanulás (lifelong learning), hiszen az ismeretek rendkívül gyorsan elavulnak. Ezért
is nagyon fontos a tanulók tanulásra, a tudás megszerzésének képességére való
megtanítása. Az eredményes társadalomi részvételhez, a sikerességhez továbbra
is szükség van a tárgyi tudásra, a tények ismeretére, ezért nem hanyagolható el
a memória szerepe, illetve fejlesztése. Ezen felül azonban további képességek
is nélkülözhetetlenek, mint a kreativitás, a képzelőerő, a rugalmasság,
valamint a kompetencia (Csapó, 2008).
A tájékozódásban és az
információ-szerzésben egyre inkább alapkövetelménnyé válik az informatikai
tudás (digitális kompetencia): a tudásalapú információs társadalomban való
részvétel fontos feltétele a digitális kultúra elemeinek és eszközeinek az
elsajátítása, illetve használata, melyben legjelentősebb szerepet az internet
tölti be.
Az általános műveltség, a jellem, a személyiség
fejlesztése és az alapvető erkölcsi szabályok mellett, nagyon fontos, hogy az
iskola növelje a kilépő fiataloknak munkaerő piaci esélyeit, versenyképessé
tegyék őket, valamint, hogy felkészítsék őket a folyamatosan változó szakmai
követelményekre és igényekre is (Molnár,
2004).
A hátrányos szociokulturális
környezetből érkezőknek is biztosítani kell a beilleszkedéshez való tudást,
kiemelten fontos a fentiekben már említett kreativitás mellett, a
problémamegoldó gondolkodás képessége, az önbizalom, a kapcsolatteremtő és
kooperációs képesség, a csoportmunkára való képesség, a saját munka sikeres
megszervezésének képessége és a motiváltság fejlesztése a nevelés során. Ebben
a rendszerben elengedhetetlen a tanulói aktív részvétel és az öntevékenység növelése,
az önálló, hatékony tanulás és az önértékelés képességének kialakítása.
Alkalmas arra is, hogy a tanulók közötti különbségeket tolerálja, és
lehetőséget adjon a differenciálásra (Weszely,
2012).
Az utóbbi évtizedben az oktatási
intézmények informatikai eszközrendszere látványosan fejlődött, ezáltal
támogatást nyújtanak a fiataloknak a fent leírt készségeknek, kompetenciáknak a
megszerzéséhez (Csapó, 2003).
Weszely Orsolya (2012): Tudáskoncepció és tanulásértelmezések a 21.
században. Kézirat
URL:http://weszelyorsolya.blog.hu/2012/04/22/tudaskoncepcio_es_tanulasertelmezesek_a_21_szazadban
Utolsó megtekintés: 2016.04.29.
Csapó Benő (2008): A tanuláskoncepció változásai. Kézirat
URL: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:H0lBNglXZXoJ:www.tana
rakademia.hu/letoltes/080518/Csapo_Beno.doc+&cd=8&hl=hu&ct=clnk&gl=hu
Utolsó megtekintés: 2016.04.29.
Molnár Gyöngyvér (2004): Az iskolai és az alkalmazható tudás
kettőssége. Iskolakultúra, 8. sz.
21–31.
Utolsó
megtekintés: 2016.04.29.
Kaposi József
(2013): Paradigmaváltás a tudás- és
tanulásfelfogásban.
URL:http://www.kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2011/09/3.-A-tud%C3%A1s-%C3%A9s-tanul%C3%A1sfelfog%C3%A1s-v%C3%A1ltoz%C3%A1sai.pdf
Utolsó
megtekintés: 2016.04.29.
Csapó Benő (2003): Oktatás
az információs társadalom számára. Magyar Tudomány, 2003/12
URL: http://www.edu.u-szeged.hu/~csapo/publ/InfoTars.pdf
Utolsó megtekintés 2016.04.29.
Csapó Benő (2002): A tudáskoncepció változása: nemzetközi
tendenciák és a hazai helyzet. Új Pedagógiai Szemle, 2. sz. 38–45.
Utolsó megtekintés:
2016.04.29.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése