Az utóbbi
években a tudáskoncepció, a technikai és gazdasági fejlődés következményeképp rengeteget
változott.
A 21.
században, a folyamatos fejlődés miatt, megváltoznak a tudással kapcsolatos
nézetek, új tudáskoncepció alakul ki, amely komoly hatással van az oktatásra. A
lexikális tudás értéke helyett inkább az alkalmazásképes, érvényes tudás került
előtérbe. (Weszely, 2012)
Egyre égetőbbé válik, a diákok felkészítése a folyamatos változáshoz való
alkalmazkodásra, és a csoportban való munkára.
- A tudástermelés felgyorsult és lassan követhetetlenné vált.
- A megszerzett tudás gyorsan inflálódik.
- Az élethossziglani tanulás elengedhetetlenné vált.
- A tudástőke mellett felértékelődött a társadalmi tőke is
- (Setényi, 2009)
Ennek az újfajta igénynek a
kialakulását, az alábbi folyamatok segítették elő
A tanulás napjainkban nem zárul le az iskolában megszerzett
tudással: nagyjából egy fél
évszázaddal ezelőtt jelent meg az
egész életen át tartó tanulás eszméje, ami napjainkra már a hétköznapok
realitásává vált. (Csapó, 2009)
A tanulás kereteinek
megváltozására reagálnia kell annak az intézményrendszernek is, amelynek egyik
fő feladata, hogy optimális
feltételeket teremtsen az élet
első szakászára koncentráló fejlesztésnek, tanulásnak. A napjainkban az oktatásnak alkalmazkodnia kell a tanulási alkalmak kibővüléséhez. A modern
társadalmak iskolájának muszáj versenyre
kelnie az iskolán kívüli tanulási
lehetőségekkel. Elengedhetetlen, hogy vonzóbb, érdekesebb tanulási
lehetőségeket kínáljon a tanulók számára. (Csapó, 2009)
A tudás – tanulás – oktatás hármasa elengedhetetlen, és
szorosan összefügg egymással. A tudományok
által felkínált tudás hirtelen felgyorsult bővülése, magával a tanulással
kapcsolatos kutatások új
eredményei és a tudás társadalmi
jelentőségének felismerése egyaránt
az iskolai kontextusban végzett tanulás kérdéseinek újragondolását igénylik. (Csapó, 2009)
Forrás:
Csapó Benő (2008): A
tanuláskoncepció változásai. Kézirat. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:H0lBNglXZXoJ:www.tanarakademia.hu/letoltes/080518/Csapo_Beno.doc+&cd=8&hl=hu&ct=clnk&gl=hu
Utolsó letöltés: 2016.04.29
Kaposi (2013): Paradigmaváltás a
tudás- és tanulásfelfogásban http://www.kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2011/09/3.-A-tud%C3%A1s-%C3%A9s-tanul%C3%A1sfelfog%C3%A1s-v%C3%A1ltoz%C3%A1sai.pdf
Utolsó letöltés: 2016-04-29
Weszely Orsolya (2012): Tudáskoncepció
és tanulásértelmezések a 21. században http://weszelyorsolya.blog.hu/2012/04/22/tudaskoncepcio_es_tanulasertelmezesek_a_21_szazadban
Utolsó letöltés: 2016-04-29
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése