2016. április 29., péntek

A tudáskoncepció változásának lehetőségei (2002-2016)


Az utóbbi években a tudáskoncepció, a technikai és gazdasági fejlődés következményeképp rengeteget változott.
A 21. században, a folyamatos fejlődés miatt, megváltoznak a tudással kapcsolatos nézetek, új tudáskoncepció alakul ki, amely komoly hatással van az oktatásra. A lexikális tudás értéke helyett inkább az alkalmazásképes, érvényes tudás került előtérbe. (Weszely, 2012)
Egyre égetőbbé válik, a diákok felkészítése a folyamatos változáshoz való alkalmazkodásra, és a csoportban való munkára.
  • A tudástermelés felgyorsult és lassan követhetetlenné vált.
  • A megszerzett tudás gyorsan inflálódik.
  • Az élethossziglani tanulás elengedhetetlenné vált.
  • A tudástőke mellett felértékelődött a társadalmi tőke is
  • (Setényi, 2009)
Setényi János (2009):  21. századi tanulási környezet http://ofi.hu/tudastar/tanulas-fejlesztese/21-szazadi-tanulasi  Utolsó letöltés: 2016-04-29


Ennek az újfajta igénynek a kialakulását, az alábbi folyamatok segítették elő

A tanulás napjainkban nem zárul le az iskolában megszerzett tudással: nagyjából egy fél évszázaddal ezelőtt jelent meg az egész életen át tartó tanulás eszméje, ami napjainkra már a hétköznapok realitásává vált. (Csapó, 2009)
A tanulás kereteinek megváltozására reagálnia kell annak az intézményrendszernek is, amelynek egyik fő feladata, hogy optimális feltételeket teremtsen az élet első szakászára koncentráló fejlesztésnek, tanulásnak. A napjainkban az oktatásnak alkalmazkodnia kell a tanulási alkalmak kibővüléséhez. A modern társadalmak iskolájának muszáj versenyre kelnie az iskolán kívüli tanulási lehetőségekkel. Elengedhetetlen, hogy vonzóbb, érdekesebb tanulási lehetőségeket kínáljon a tanulók számára. (Csapó, 2009)

A tudás – tanulás – oktatás hármasa elengedhetetlen, és szorosan összefügg egymással. A tudományok által felkínált tudás hirtelen felgyorsult bővülése, magával a tanulással kapcsolatos kutatások új eredményei és a tudás társadalmi jelentőségének felismerése egyaránt az iskolai kontextusban végzett tanulás kérdéseinek újragondolását igénylik. (Csapó, 2009)



Forrás:

Utolsó letöltés: 2016.04.29

Kaposi (2013): Paradigmaváltás a tudás- és tanulásfelfogásban http://www.kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2011/09/3.-A-tud%C3%A1s-%C3%A9s-tanul%C3%A1sfelfog%C3%A1s-v%C3%A1ltoz%C3%A1sai.pdf Utolsó letöltés: 2016-04-29


Weszely Orsolya (2012): Tudáskoncepció és tanulásértelmezések a 21. században http://weszelyorsolya.blog.hu/2012/04/22/tudaskoncepcio_es_tanulasertelmezesek_a_21_szazadban Utolsó letöltés: 2016-04-29

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése