Közösségi média az oktatásban
A
közösségi média hozzájárul a fiatalok szórakozásához és kommunikációjukhoz,
ráadásul mindez egyre nagyobb teret nyert az utóbbi években. Tekintve, hogy csak a Facebookon manapság a felhasználók száma eléri az 1.65 milliárdot világszerte, ami azt jelenti, hogy ez a legnépszerűbb közösségi oldal a világon.
Azért is népszerűek ezek a tartalmak, mert napjainkban egyre több inger éri a fiatalokat, így ahhoz hozzászokva meg is követelik azt. A közösségi oldalak ezt az igényt pedig jól kielégítik, hisz egyszerre lehet általuk tartalmat kreálni, kapcsolatot tartani, videókat és hanganyagokat nézni, játszani, és még sok más módon felhasználni őket. Valamint azonnal visszajelzést is kaphatnak társaiktól a megosztott taralmaikra, és azonnal tudnak kommunikációt folytatni velük.
Mindez azért fontos, mert a közösségi médiában veszélyek is előfordulnak, tekintve, hogy nem minden tartalom járul hozzá az egészséges fejlődéshez. Gyakori problémák lehetnek: cyberbullying, „Facebook depresszió” (Újfajta jelenség, ami a közösségi média felhasználói között jelenik meg, a klasszikus depresszió tüneteivel. Az online világ intenzitása kiválthatja a depressziót, amelynek hatására kialakulhat szociális izoláció vagy elfordulhatnak a rizikós oldalak és blogok felé, mint például önromboló viselkedést javasló oldal stb.). Valamint probléma lehet a sexting, az alkalmatlan tartalmak és az oversharing, ami azt jelenti, hogy túl sok felesleges és személyes tartalmat oszt meg önmagáról a felhasználó.
Azért is népszerűek ezek a tartalmak, mert napjainkban egyre több inger éri a fiatalokat, így ahhoz hozzászokva meg is követelik azt. A közösségi oldalak ezt az igényt pedig jól kielégítik, hisz egyszerre lehet általuk tartalmat kreálni, kapcsolatot tartani, videókat és hanganyagokat nézni, játszani, és még sok más módon felhasználni őket. Valamint azonnal visszajelzést is kaphatnak társaiktól a megosztott taralmaikra, és azonnal tudnak kommunikációt folytatni velük.
Mindez azért fontos, mert a közösségi médiában veszélyek is előfordulnak, tekintve, hogy nem minden tartalom járul hozzá az egészséges fejlődéshez. Gyakori problémák lehetnek: cyberbullying, „Facebook depresszió” (Újfajta jelenség, ami a közösségi média felhasználói között jelenik meg, a klasszikus depresszió tüneteivel. Az online világ intenzitása kiválthatja a depressziót, amelynek hatására kialakulhat szociális izoláció vagy elfordulhatnak a rizikós oldalak és blogok felé, mint például önromboló viselkedést javasló oldal stb.). Valamint probléma lehet a sexting, az alkalmatlan tartalmak és az oversharing, ami azt jelenti, hogy túl sok felesleges és személyes tartalmat oszt meg önmagáról a felhasználó.
A
közösségi média mindennapos eleme a fiatalok életének. Vonzereje, hogy személyre szabható, vagyis könnyedén formálhatjuk át saját képünkre az oldalak felületeit. Elősegíti az egymás
közti kapcsolattartást, javíthatja a kommunikációt, a kritikai írástudást és a technikai szakértelmet.
Segítik az információ áramlását, azaz a felhasználók, mint tudásátadók és tudásbefogadók is jelen lehetnek, ami még tovább segíti a közösségépítés és a kollaboráció folyamatát, ugyanis általa könnyedén tudunk segíteni egymásnak és közösségben dolgozni. Egyre inkább növekszik a közösségi média használóinak száma, mind a fiatalok és
a felnőttek körében is. Sok fiatalnak van okostelefonja, internetezésre
alkalmas eszköze, így ennek a generációnak más a szociális és érzelmi fejlődés
menete, mint a korábbiaknak. Ugyanakkor megnövekedett online felület használata nem feltétlenül jelenti azt, hogy ezek hatékony és hasznos felhasználási módjai is ugyanígy növekednek, tekintve, hogy nagyon sok passzív felhasználó jelenik meg az interneten korosztálytól függetlenül.
Nagy
baj a fiatalok, gyerekek esetében, hogy a szülőknek általában sem idejük nem
engedi az állandó felügyeletet, és nincs is meg a megfelelő technikai
felkészültségük, hogy ellenőrizzék a gyermek internetezési szokásait.
Problémát
jelenthetnek még leginkább a fiatalok esetében kéretlen tartalmak, a saját
online tartalmak felelősségének hiánya, a digitális lábnyom felelősségének
hiánya, a magánszféra hiánya.
Mikortól
lehet a közösségi médiát bevonni az iskolai életbe? A legtöbb ilyen oldalon 13
év a regisztráció korhatára. Ennek oka, hogy ne legyen
információ a 13 évesnél fiatalabbakról az oldalakon szülői felügyelet nélkül, amit
a Congress in the Children's Online Privacy Protection Act (COPPA) szervezet
szabályoz. A legtöbb közösségi oldal tükrözi a COPPA szabályozását, de vannak
kivételek, mint például a diesney weboldala.
Hogyan
segíthetünk a gyerekeknek? Fontos a beszélgetés az online használatról, és a
speciális alkalmazásokról, a biztonságról főleg, mert egyre többeket fenyeget a cyber bűnözés és a bullying. Meg kell tanítani a fiataloknak a netikettet, és hogy hogyan váljanak tudatos felhasználóvá. A másik, hogy mi magunk is tisztában
legyünk, hogy mi az újdonság a technológia terén, és hogy mi a divat a fiatalok
körében. Fontos, hogy mi az iskola irányelve a médiával kapcsolatban.
Mit tehet a pedagógus? A tanár részéről lényeges, hogy engedélyt kérjen a szülőtől, ha a diákot ismerősnek szeretné jelölni és ezt csak akkor próbálja, ha a diák elmúlt 13 éves. Emellett elengedhetetlen a szülők tájékoztatása, hogy miért fontos ellenőrizni a gyerek internetezési szokásait. Egy pedagógusnak arra is külön figyelnie kell, hogy mit oszt meg a diákjaival, erre segítség lehet, ha barát listát készít a tanulóiból, így szabályozza, hogy ők mit láthatnak a megosztott tartalmai közül. Lényeges mindenekelőtt, hogy ne menjen szembe az iskola közös irányelveivel és újítás esetén beszélje meg ötleteit a tantestülettel is.
Mit tehet a pedagógus? A tanár részéről lényeges, hogy engedélyt kérjen a szülőtől, ha a diákot ismerősnek szeretné jelölni és ezt csak akkor próbálja, ha a diák elmúlt 13 éves. Emellett elengedhetetlen a szülők tájékoztatása, hogy miért fontos ellenőrizni a gyerek internetezési szokásait. Egy pedagógusnak arra is külön figyelnie kell, hogy mit oszt meg a diákjaival, erre segítség lehet, ha barát listát készít a tanulóiból, így szabályozza, hogy ők mit láthatnak a megosztott tartalmai közül. Lényeges mindenekelőtt, hogy ne menjen szembe az iskola közös irányelveivel és újítás esetén beszélje meg ötleteit a tantestülettel is.
Miben
segíthet a közösségi média a tanulásban? Többek között a középiskolások
használják a közösségi médiát, hogy kapcsolatba lépjenek egymással a házi miatt
vagy egy-egy csoportmunka miatt. Motiválhatják egymást, hatékonyabban
tanulhatnak, ha interakcióba lépnek egymással. Csoportban nagyobb a motiváció a sikerre és ezáltal többet
készülnek, többet tanulnak. A közösségi médiát használhatják az órán félbeszakadt megbeszélések folytatására, tanulási források rendszerezésére vagy kiegészítő anyagok megosztására és nem mellékes, hogy a hiányzókat is bevonhatják az órai feladatokba. Vannak tanulásra létrehozott közösségi oldalalak (edmodo,
saywire) az előnye, hogy
kizárja az osztályon kívülieket, a tanár jobban tudja felügyelni a diákjai
munkáját.
Például Facebookon lehet
csoportot létrehozni, ahol megbeszélhetik a házival kacsolatos dolgokat vagy
ötleteket cserélhetnek egymással, de vannak külön oktatási célból létrehozott Facebook alkalmazások is. Van példa arra is, hogy az iskolák sikeresen
használják a blogot, mint tanítási módszert, ami azért hasznos, mert erősítheti
az írásbeli készségeket (pl megfogalmazás) és a kreativitást.
Miben
befolyásol a közösségi média? Új lehetőségeket nyit a kollaborációs munkaformák
és az önszabályozott tanulás terén is. Létrejöhetnek tudásépítő közösségek és
sok ingyenesen is elérhető lehetőségek vannak. Emellett fejlesztheti a
szociális és tanulási készségeket. (Redecker, 2009)
Érdekességként létezik egy úgynevezett SMILE projekt (Social
Media in Learning & Education), ami több mint
100 európai tanár közös projektje, hogy módokat találjanak a közösségi média
oktatásban való használatára. Ehhez készítettek egy kézikönyvet is, ami elérhető online bárki számára angol nyelven.
Képek forrása:
http://kozossegimedia.cafeblog.hu/files/2013/12/felhasznalok-m%C3%A1solata.jpg
http://cdn.business2community.com/wp-content/uploads/2013/06/13-514x600.jpgKépek forrása:
http://kozossegimedia.cafeblog.hu/files/2013/12/felhasznalok-m%C3%A1solata.jpg
https://ugasocial.files.wordpress.com/2014/01/social-media-for-public-relations1-1.jpg
Felhasznált szakirodalom:
Gwenn Schurgin O'Keeffe, Kathleen Clarke-Pearson
(2011): The
Impact of Social Media on Children, Adolescents, and Families, Council
on Communications and Media In: Pediatrics 127/4 URL: http://www.educationworld.com/a_tech/tech/tech256.shtml Utolsó
letöltés: 2016.04.25.
Ito
M,
Horst H, Bittani M, et al. (2008): Living and Learning With New Media: Summary
of Findings From the Digital Youth Project. Chicago, IL:
John
D. and Catherine T. MacArthur Foundation Reports on Digital Media and Learning;URL:
http://digitalyouth.ischool.berkeley.edu/files/report/digitalyouth-TwoPageSummary.pdf Utolsó letöltés:
2016.04.25.
Jason Tomaszewski (2012): Education
World Associate Editor In: Education World URL: http://www.educationworld.com/a_curr/study-suggests-social-media-has-place-in-classrooms.shtml
Utolsó letöltés: 2016.04.25.
Kárpáti Andrea, Szálas Tímea, Kuttner Ádám (2012): Közösségi
média az oktatásban. Facebook- esettanulmányok. Iskolakultúra, 22.
10. szám. 11-42.
URL: http://epa.oszk.hu/00000/00011/00169/pdf/EPA00011_Iskolakultura_2012-10_011-042.pdf Utolsó
letöltés: 2016.04.25.
Megan Poore (2013): Hogyan használjuk a közösségi
médiát az oktatásban? Wolters Kluwer Kft, Budapest
URL: http://buvosvolgy.hu/dokumentum/98/poore_hogyan_hasznaljuk_a_kozossegi_mediat.pdf
Utolsó letöltés: 2016.04.25.
Egyéb felhasznált irodalom:
Mc Graw Hill Education (2015): How
social media can help student study
URL: https://www.mheducation.com/blog/thought-leadership/how-social-media-can-help-students-study.html
Utolsó letöltés: 2016.04.25.
Ajánlott linkek:
SMILE
projekt (Social Media in Learning & Education) (http://www.eun.org/teaching/smile)
100 mód, hogyan használhatod a közösségi oldalakat az oktatásban: http://www.onlineuniversities.com/blog/2010/05/100-inspiring-ways-to-use-social-media-in-the-classroom/
Készítette: Bárány Viktória és Baricza Bianka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése