2016. május 17., kedd

Szakirodalmi összefoglaló: A fogalomtérkép

A fogalomtérkép az ismeretek rendszerezésére szolgál. A hálózatosság segítségével az egyes fogalmakat és kapcsolataikat, kapcsolatuk jellemzőit jeleníthetjük meg. Az oktatásban, a tananyag feldolgozásában nagy segítségére lehet éppen ezért a képi ábrázolás miatt a diákoknak, főként a diszlexiás tanulóknak és a vizuális típusoknak. Használható összefoglaláskor a fogalmak, tartalmak szervezésére, valamint előzetes tudásfelmérésre is használhatjuk a konstruktivizmus elméletéből kiindulva. A fogalomtérképet, mint módszert sokféleképpen használhatjuk. Használhatjuk jegyzetelésre, ahol a fogalmakat és kapcsolataikat jelenítjük meg. Létrehozhatunk vele új tudást, vagy már meglévő intézményi tudást őrizhetünk meg. Alkalmas egy csapat vagy szervezet megosztott közös víziójának és tudásának létrehozására, vagy kollaboratív tudásmodellezésre, komplex ismeretek átadására. A fogalomtérkép továbbá alkalmas az értelemgazdag tanulás (meaningful learning) elősegítésére, előhívására, ahol a rengeteg információ rendszerré változik. A fogalomtérkép készítése nem csak az aktuális tananyag megtanulásában segít, de a tanuló számos kompetenciáját, készségét is fejleszti. A tanulók tudása stabilabbá, szervezettebbé válik használatának köszönhetően, illetve az értelmező, szövegalkotó, szövegértő, rendszerező kompetenciákat is fejleszti, teret ad a szabad ötletáramlásnak, illetve a kreativitásnak is. Több fogalomtérkép-készítő szoftvert találhatunk az interneten, amely tanórai, vagy akár otthoni felhasználása az IKT kompetenciákat is fejleszti. Használatuk remek lehetőség az oktatás modernizálására, online térben való elhelyezésére. Az online fogalomtérképek előnye, hogy bárki számára, bármikor elérhetőek, illetve összegyűjthetőek, bármikor kiegészíthetőek. Pozitívum lehet még, hogy kooperatív feladatként is alkalmazható, bár veszélye, hogy a csoportmunkában nehéz egy közös logikát, sémát kialakítani, amely által egységes térkép készülhet.


1. ábra: A fogalomtérkép jellemzői, fontos elemek

A fogalomtérképet (concept map) és a gondolattérképet (mind map) sokan összekeverik, vagy egymással azonosítják, pedig a két fogalom nem egyenlő. A gondolattérképet egy tudományos vagy a mindennapi életben felmerülő probléma kifejtésére, egy munkafolyamat megtervezésére, egy feltárandó terület elemei közötti összefüggések bemutatására és elemzésére használják leginkább. Készítése során egy központi fogalomból vagy témából gyökereztetjük ki a szigorúan fa struktúrájú koncepciót, majd a kapcsolódó fogalmakat és jellemzőket ebből ágaztatjuk ki. A két térkép tehát alapvetően topológiájában különbözik: míg az egyik szigorú (fa) felépítésű, a másik akár bonyolult hálózatokat is alkothat. Illetve, hogy a gondolattérkép  egy fogalomból indul ki és ágaztatja a fogalmakat és tulajdonságokat, míg a fogalomtérkép több fogalmat fejt ki, kapcsolati jellemzőket és ok-okozati összefüggéseket ábrázolva.



2. ábra: A gondolattérkép készítésének fontos elemei

A térképeket tehát használhatjuk papír alapon, illetve online is. Első nekifutásra nehéznek és időpazarlásnak tűnhet, de idővel és gyakorlással remek szervezési logikát és rendszerben való gondolkodást érhetünk el vele. Az oktatásban nem csak a diákoknak, de a pedagógusoknak is segítségére lehet a felkészülésben. Valamint segíthet az egyes tanórák összekötésében, egymáshoz való kapcsolódásban.


Források:
·         Dancsó Tünde (2007): A Sulinet Digitális Tudásbázis tananyagainak felhasználása az oktatásban. In: Új Pedagógiai Szemle. 57. évf. 9. sz. URL: http://epa.oszk.hu/00000/00035/00116/2007-09-in-Dancso-Sulinet.html. Utolsó letöltés: 2016. 05. 18.
·         Molnár Pál, Kárpáti Andrea (2009):: Az együttműködő tanulás támogatása az oktatási informatika eszközeivel: MapIt vitatérkép. In: Új Pedagógiai Szemle. 2. sz. URL: http://edutech.elte.hu/karpati/content/download/publikacio/200901_Molnar-Karpati_%20MapIt_uj%20PedSZemle%202009_4.pdf. Utolsó letöltés: 2016. 05. 18.
·         Nádori Gergely (2014): Gondolattérkép, a csodaeszköz. In: Tanárblog. URL: http://tanarblog.hu/cikk/gondolatterkep-a-csodaeszkoz. Utolsó letöltés: 2016. 04. 29.
·         Novak, Joseph D. (2010): Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept maps as facilitative tools in schools and corporations. In: Invited Papers. 6. 21 - 30 p. URL: http://rodallrich.com/advphysiology/ausubel.pdf. Utolsó letöltés: 2016. 05. 18.

·         Szivák Judit (2003): A hallgatók neveléssel kapcsolatos nézetei. In: Iskolakultúra. 5. sz. URL: http://epa.oszk.hu/00000/00011/00071/pdf/iskolakultura_EPA00011_2003_05_088-095.pdf. Utolsó letöltés: 2016. 05. 18.

Képek forása:

1. ábra:
http://ujnautilus.info/blogok/vizalattivaros/2010/02/12/fogalomterkepek/

2. ábra:
https://www.organicdesign.co.nz/Mind_map




1 megjegyzés:

  1. Kedves Fanni!

    Örömmel olvastam a bejegyzésed, hiszen számtalan új információt szereztem és ismerettel gazdagodtam. Nagyon érdekes a téma, eddig nem is tudtam, hogy van a gondolattérkép és a fogalomtérkép között különbség. Nagyon szépen összeszedted a legfontosabb tudnivalókat, teljes mértékben érthető volt számomra. A képek nagyon látványosak, véleményem szerint pontosan hivatkoztál a képek és a szakirodalmak során is. A legjobban az általad elkészített térkép tetszett munkádban, nagyon kreatív. Úgy gondolom összességében nagyon jól sikerült. Gratulálok!

    VálaszTörlés