Azért választottam ezt a
két mémet bevezetőül, mert ugyan komolytalanul, de frappánsan
előrevetítik az irományom témáját. Egyrészt mindenkinek
ismerős lehet az első kép által ábrázolt helyzet, különösen
a tanév egy bizonyos szakaszában. De vajon mire alkalmazhatók még
az ismertebb funkciókon kívül a tesztek, kérdőívek? Másrészt,
manapság már nemhogy a személyesen kitöltetett és kézzel írott,
de összességében a papír alapú kérdőívekkel is egyre kisebb
számban találkozhatunk, ahogy az online, számítógépes verziók
teret nyernek. Mint a legtöbb dolognak, ennek is vannak előnyei és
hátrányai is, ezekre is kitérek a későbbiekben. Összefoglalómat
egyfajta deduktív módszerrel építettem fel, a legáltalánosabb
jellemzőktől a konkrétumokig említem a legfontosabbakat a témában.
Először is szót ejtenék
a kikérdezésről, mint a kutatási módszerek egyik nagyobb
csoportjáról. Ide tartozik ugyanis minden, ami során kérdéseket
teszünk fel, s az azokra kapott válaszok által gyűjtünk
információkat (amelyek alapján végül megfogalmazhatjuk
következtetéseinket). (Nádasi, 2011) Ez lehetőséget nyújt
például ismeretek, attitűdök, vélemények, nézetek, motívumok,
szokások, tapasztalatok vizsgálatára, szinte bármilyen ágazatban
a szociológiától a gazdaságon át a pedagógiáig. Az eredmények
elemzésekor pedig feltárulhatnak tendenciák, korrelációk, vagy
összefüggések. (Nádasi, 2011) Látható tehát, hogy a
tesztek, kérdőívek is ennek a nem túl szűk kategóriának
elemei.
Általában véve
elmondható, hogy a minőségüket négy mutató határozza meg: az
objektivitás, vagyis a tárgyilagosság mértéke; a validitás,
vagyis az érvényesség; a reliabilitás, vagyis a megbízhatóság;
és a reprezentativitás. (Szokolszky, 2004)
Céljuk nagyon sokféle
lehet, a teljesség igénye nélkül: teljesítménymérés,
elégedettségvizsgálat, eredményességmérés, tudásszint,
képesség vagy intelligencia mérése, igényfelmérés,
véleménykutatás, minőségbiztosítás, affektív területek
vizsgálata, személyiségtesztek, egyéb pszichológiai tesztek,
stb. (Tóthné, 2013) Az alapvető funkció is meghatározza,
hogy a kutatás mely fázisában alkalmazzuk: helyzetfeltárás,
diagnosztika felállítása érdekében, (pl. igények) vagy adott
állapotot mérnénk fel és fejlesztenénk (pl. személyiségteszt),
esetleg összegzésül, visszajelzésül használnánk az
eredményeket (pl. elégedettségvizsgálat). Ezeknek megfelelően
kell alkalmazni a bizonyos kérdéstípusokat is. Kérdőívek esetén
nagyrészt zártakról beszélhetünk (feleletválasztás, skála,
rangsorolás, stb.), nyílt végűeket csak ritkán használunk
bennük, akkor is leginkább rövid, tömör, vagy egyszerű választ
igénylőket az esszé helyett. A fő és a különböző kiegészítő
kérdések is rendelkeznek jellegzetes és megfelelő szereppel,
hellyel. (Nádasi, 2011)
Azokról a tényezőkről
sem szabad megfeledkeznünk, amelyek tovább befolyásolják a cél
elérésének sikerességét, a hatékonyságot, másrészt újabb
csoportosításokra adnak lehetőséget. Nem elhanyagolható, hogy
hogyan jut el az űrlap a célközönséghez (médium által,
interneten, stb.); egyéni vagy csoportos a kitöltés; mekkora
jelentőséggel bír a kitöltő számára; továbbá milyen gyakran
és milyen részletességgel mér. Különbségek vannak még a jó/
rossz válaszok megléte, az anonimitás lehetősége mentén és az
időigényesség faktorában is. (R. Tóth
és
mtsai, 2011)
Pedagógiai szemléletben
elmondható, hogy alkalmazása változatos oktató-nevelő céllal
is, be lehet vonni mind az egyéni vagy frontális, mind a páros
vagy csoportos munkaformákba is. Itt térnék rá a kizárólag az
online jellegű tesztek sajátosságaira is, hiszen az értékelés
folyamatát is egyre inkább számítógépes alapokra helyezik (az
internet használatát is ide értve), ennek oka pedig a papír
alapú ívek nyújtotta lehetőségek kimerülése, szűkebb köre.
(Sváb, 2013)
De az online forma mellett
szólnak olyan érvek is, mint a költséghatékonyság - feltéve,
hogy ingyenes alkalmazással készítjük, ami ma már egyáltalán
nem okoz problémát, hiszen rengeteg alkalmazás létezik már, s
számtalan típusú teszt alakítható ki velük relatíve egyszerűen
(pl. Google Forms, Socrative, Ripet, Quizlet, Kahoot, stb.). A
könnyebb elérhetőség is pozitívum - bárhol hozzáférhet bárki,
csak internet és egy megfelelő elektronikai eszköz szükséges
hozzá. Egyszerre sokan is tölthetik, de a nagy mintaszám esetén
egyszerűbb a kiértékelése is a számítógépnek köszönhetően.
(McIntyre és mtsai, 2004) Gyorsabb a továbbítása,
terjesztése, illetve az eredményt is azonnal jelezheti a kitöltő
számára - ami bizonyítottan motivációnövelő a diákok körében.
(Tóthné, 2013)
Viszont hátránya, hogy
sok esetben nem reprezentatív – elég, ha a szociokulturális
háttér és a számítógép-birtoklás összefüggéseire gondolunk.
Kevésbé lehet kiszűrni az ún. „nemválaszokat”, amit okozhat
például a komolytalanság, félreértés, vagy az őszinteség
hiánya is. Nehezebbé válik a kifejtős válaszok értékelése és
a kitöltés feltételeinek, körülményeinek kezelése (pl.
életkori sajátosságok, személyiségjogok). (McIntyre és
mtsai, 2004) Figyelembe kell venni olyan technikai tényezőket is,
mint az internetkapcsolat hiánya vagy az áramkimaradás. (Tóthné,
2013)
A fentiekben igyekeztem
körképet nyújtani a tesztek és kérdőívek világáról. A
terjedelmi korlát nyilván nem ad lehetőséget a részletességre, a
teljességre, én ezeket gondolom a legmeghatározóbb, alapvető
információknak.
Forrás:
McIntyre,
K.,
Tomazic,
T.,
Katz,
B.,
Matsuo,
Hi.
(2004):
The
Online Survey: Its Contributions and Potential Problems.
Saint Louis University, St. Louis. URL:
http://www.amstat.org/sections/srms/Proceedings/y2004/files/Jsm2004-000440.pdf
Utolsó
megtekintés: 2016. 05. 11.
Nádasi
Mária (2011): A kikérdezés. In.: Falus Iván (szerk.): Bevezetés
a pedagógiai kutatás módszereibe.
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft., Budapest. URL:
http://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop425/2011_0001_531_pedagogia/ch07.html
Utolsó megtekintés: 2016.05.11.
R.
Tóth Krisztina – Molnár Gyöngyvér – Thibaud Latour – Csapó
Benő (2011): Az online tesztelés lehetőségei és a TAO platform
alkalmazása. In: Új
pedagógiai szemle 61.
1-5. sz. 8-22. URL:
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00145/pdf/EPA00035_upsz_2011_01-05_008-022.pdf
Utolsó
megtekintés: 2016.05.11.
Sváb
Ágnes (2013): Online alkalmazások az anyanyelvi órán. In:
Anyanyelv-pedagógia.
9.
4. sz. URL:
http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=484
Utolsó
megtekintés: 2016.04.28.
Szokolszky
Ágnes (2004): Kérdőívek, tesztek. In: Kutatómunka
a pszichológiában: gyakorlatok.
8. fejezet. Osiris Kiadó, Budapest. URL:
http://mek.oszk.hu/04800/04897/04897.pdf
65-76.
Utolsó megtekintés: 2016. 05. 11.
Tóthné
Parázsó Lenke (2013): On-line
értékelési módszerek I.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger. URL:
http://mek.oszk.hu/14600/14686/pdf/14686.pdf
Utolsó
megtekintés: 2016.05.11.
A képek forrásai:
- kép: www.quickmeme.com
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése