2016. május 12., csütörtök

Foglalkozásterv - A fogalomtérkép

Foglalkozásterv

Kurzus: Informatika az oktatásban
2016. tavaszi félév
Tanulásszervező programok. Fogalomtérkép-készítő szoftverek.
Dátum: 2016.04.30.
Készítette: Decmann Hanna, Samu Fanni


Célok:
-          a hallgatók előzetes ismereteinek feltárása a fogalomtérképekről, használatuk gyakoriságáról
-          a fogalomtérkép hasznosságának, felhasználási területeinek megismerése
-          központi probléma: a fogalomtérkép és a gondolattérkép különbségének megismertetése
-          az online tanulásszervezés, egyidejű együttműködés hasznosságának erősítése
Fejlesztendő IKT kompetenciák:

-          A hallgatók a digitális média és környezetek segítségével fizikai távolságokat átívelve kommunikálnak és működnek együtt, támogatva saját önálló tanulásukat és hozzájárulva mások tanulásához, közösen szerkesztett fogalomtérkép segítségével.
-          A hallgatók kreatívan gondolkodnak, tudást építenek, valamint innovatív produktumokat, folyamatokat terveznek és hoznak létre a technológia segítségével, alkalmazzák az elméleti tudásukat a fogalomtérkép készítéséhez.
-          A hallgatók digitális eszközöket használnak az információ gyűjtésére, értékelésére és használatára, hogy elkészítsék a fogalomtérképet.


AZ ÓRA MENETE
SZERVEZÉSI MÓD, MÓDSZEREK
ESZKÖZÖK, PROGRAMOK
IDŐ
1. Ráhangolódás:
Szoktatok-e fogalomtérképet használni?
Inkább papír alapon, vagy online? Miért?
Mi a véleményetek a fogalomtérképről, mint tanulásszervező eszközről?
 Milyen fogalomtérkép-készítő programokat ismertek?
csoportos megbeszélés
prezi
3’
2. Fogalomtérkép (elmélet):
rövid előadás, egy problémára fókuszálva
frontális
prezi
8’
3. Feladat
A mindmeister használatával készítsetek közösen egy fogalomtérképet, arról, hogy az oktatásban hogyan és miért lehetne felhasználni a fogalomtérképeket! Használhattok internetet is az elkészítéséhez!
Szerintetek miért kéne használnia és tanítania a pedagógusoknak, mint módszert?
Vannak-e hátrányai? Ha igen mik ezek?
Dolgozzatok együtt!

kooperatív munka
prezi,
számítógépek, internet,
honlap:
mindmeister.com
10’
4. Reflektálás: reflexió az órára
Kinek, mi volt új vagy hasznos a mai órán?
egyéni reflexiók

4’


Szakirodalmak:

Dancsó Tünde (2007): A Sulinet Digitális Tudásbázis tananyagainak felhasználása az oktatásban. In: Új Pedagógiai Szemle. 57. évf. 9. sz. URL: http://epa.oszk.hu/00000/00035/00116/2007-09-in-Dancso-Sulinet.html. Utolsó letöltés: 2016. 04. 29.

Molnár Pál, Kárpáti Andrea (2009):: Az együttműködő tanulás támogatása az oktatási informatika eszközeivel: MapIt vitatérkép. In: Új Pedagógiai Szemle. 2. sz. URL: http://edutech.elte.hu/karpati/content/download/publikacio/200901_Molnar-Karpati_%20MapIt_uj%20PedSZemle%202009_4.pdf. Utolsó letöltés: 2016. 04. 29.

Nádori Gergely (2014): Gondolattérkép, a csodaeszköz. In: Tanárblog. URL: http://tanarblog.hu/cikk/gondolatterkep-a-csodaeszkoz. Utolsó letöltés: 2016. 04. 29.

Novak, Joseph D. (2010): Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept maps as facilitative tools in schools and corporations. In: Invited Papers. 6. 21 - 30 p. URL: http://rodallrich.com/advphysiology/ausubel.pdf. Utolsó letöltés: 2016. 04. 29.

Szivák Judit (2003): A hallgatók neveléssel kapcsolatos nézetei. In: Iskolakultúra. 5. sz. URL: http://epa.oszk.hu/00000/00011/00071/pdf/iskolakultura_EPA00011_2003_05_088-095.pdf. Utolsó letöltés: 2016. 04. 29.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése