Szakirodalmi összefoglaló
A mai
oktatási rendszerben a diákok számára a régi módszerek helyett az új, korszerű
IKT alapú elemek és a kooperatív, közös munkák jelentik a tanulás
hatékonyságának alapjait. Ezt támasztja alá számos külföldi és hazai kutatási
eredmény, valamint az egyetemen szerzett tapasztalataim is.
A pedagógusoknak
folyamatosan alkalmazkodniuk kell az új digitális technológiákhoz, megváltozott
tanulószerepekhez és szokásokhoz, úgy, hogy közben megértsék működésük lényegét
is. A oktatásban résztvevő egyének részéről ma igény mutatkozik az ismeretek
gyors megszerzésére, aminek a közösségi oldalak és Web 2.0-ás szolgáltatások
lehetnek a megfelelő forrásai, pl. blog. Az 1990-es évektől kezdett el terjedni
a módszer, a 2001-es szeptemberi terrortámadás után pedig sorra jöttek létre a
blog bejegyzések. Mára pedig szinte már megszámlálhatatlan felület létezik. Egy
olyan weboldal, mely segítségével különböző bejegyzéseket tehetünk közzé az
interneten. Elindítása, megtervezése, kialakítása nem sokkal bonyolultabb
feladat, mint egy e-mail megírása. Bárki bármikor írhat blogot, amelyet mindenki
saját tetszése szerint alakíthat. Semmiféle tartalmi vagy formai megkötéssel
nem rendelkeznek, mindenkinek saját joga eldönteni, hogyan formázza. Bár
technikai akadálya nincs, de általában egy ember írja/ szerkeszti, a nézelődők
pedig kommentekben reflektálhatnak a bejegyzésekre. Aki blogot indít, a címzett általában nem ismert az üzenet
megfogalmazásakor, és nem feltétlenül érkezik visszacsatolás a bejegyzések
elolvasásuk után. Aki blogot szeretne indítani választhat ingyenes és fizetős
szoftverek, szolgáltató között, de saját maga is üzemeltethet blogot (Molnár, 2014).
A
digitális kommunikáció mostani eszközrendszerét fogom bemutatni a hagyományos
felosztás szerint. Azt nagyon fontos megjegyezni, hogy általában azonban kevert
műfajról beszélhetünk, hiszen szöveges információ mindegyikben előfordul, illetve
más kombinációk (pl. képek, hangok) is előfordulhatnak a tartalomban (Habók és Czirfusz, 2013):
- Szöveges
információ dominanciája: Twitter, Blog, Skype, Wikipedia, Google Drive,
email, különböző fórumok
- Képi
információ: Picasa, Pinterest, Instagram
- Hangalapú
információ: Deezer, SoundCloud, podcastok
- Videós információ: YouTube, Ustream, Livestream, TED
Létezik
több típusa is. Van aki napló jellegként használja, saját élményeit,
életeseményeit, érzelmeit, tapasztalatait osztja meg a nagyvilággal. Manapság
nagyon sok fiatal használja, hiszen így könnyebben ki tudja fejezni az
érzelmeit, valamint megosztani családtagjaival, barátaival és ismerőseivel,
valamint követőivel a mondanivalóját. Tematikus blognak azt nevezzük, mikor egy
konkrét téma köré épül a blog, pl. süteményreceptek, sport stb. Vannak blogok,
melyek alapos szakirodalmakra, szakmai ismeretekre illetve kutatásokra
alapoznak és azzal kapcsolatban írnak szerzőik különböző cikkeket. Vannak,
melyek különböző látványos elemekre épülnek, pl. videoblog, fotóblog, travelblog.
Az interneten megtalálhatóak politikai, vállalati blogok is, azok között is
lehet keresgélni az érdeklődőknek. A Podcast is az egyik típusa, a blog
szerzője egy hangállományt tesz közzé a követői számára. Általában kisebb zenei
betétek kíséretében hangzik el a bejegyzés és gyakori az is, hogy ebben
beszélgetőpartnerek is részt vesznek, nem csak egyedüliként.
Számos
előnye van a blog írásnak a tanulási folyamatban is. Támogatja az önszabályozó
tanulást, hiszen az egyén saját maga rendezi, tervezi meg a tanulási folyamatot
és ahhoz kapcsolódóan készít jegyzeteket, bejegyzéseket. Vezetheti a saját
fejlődésének rendszerét, reflektálhat saját tanulására, képességeire,
fejlesztenivaló területekre. Fejlesztheti a kreatív, önálló, valamint a
kritikus gondolkodást. Maga a kapcsolattartás-és teremtés, a kommunikációs
képességét is növelheti, formálhatja az egyén. Közösségépítésre is kiváló
eszköz ez az online szolgáltatás (Ollé és
mtsai, 2013).
Az
előnyök mellett viszont azokra a hátrányokra is ügyelni kell, amelyek
bekövetkezhetnek: elszemélytelenedés, hagyományos kommunikációs formák és
szabályok sérülése, érzelmi intelligencia megváltozása, esetleges depresszió, valamint
a helyes időbeosztás hiánya. Éppen ezért érdemes megtartani az egészséges
egyensúlyt a hagyományos világ által megkövetelt normarendszerek és a digitális
világ között (Komenczi, 2009).
2.ábra. Forrás: https://www.google.hu/search?q=informatika+gyerekek&biw=1366&bih=677&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiIpfP-seTMAhUBCCwKHV20Bu8Q_AUIBigB#imgrc=Vs3jFkWYYN6RnM%3A. Utolsó megtekintés: 2016.05.18.
Forrás:
Habók
Lilla, Czirfusz Dóra (2013): Információcsere
a digitális korban – a kommunikáció modellje, eszközei és kommunikációs
helyzetek a digitális térben. In: Oktatás-informatika 1-2. sz.
Komenczi
Bertalan (2009): Elektronikus tanulási
környezetek. Gondolat, Budapest.
Molnár
György (2014): Az új média digitális,
időszerű, tartalmi kérdései. In: Oktatás-Informatika, 2. sz.
Ohler,
Jason B. (2010): Digital Community,
Digital Citizen. Corwin, London, United Kingdom.
Ollé
János, Papp-Danka Adrienn, Lévai Dóra, Tóth-Mózer Szilvia, Virányi Anita
(2013): Oktatásinformatikai módszerek.
Tanítás és tanulás az információs társadalomban. ELTE Eötvös kiadó,
Budapest.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése