Az informatika megjelenése a Nemzeti
Alaptantervben – szakirodalmi áttekintés
Nem
volt könnyű dolgom, a hazai informatika oktatás bemutatásával a NAT-on
keresztül, mivel nem nagyon voltak olyan szakirodalmak, amelyek ezen a
szemszögön keresztül vizsgálták volna a kérdéskört. E mellett felmerült a
szakirodalmak aktualitásának kérdése is, vagyis hogy mikor íródtak a különböző
munkák. Szintén érdekelt, hogy vajon hogyan gondolkodnak külföldön az
informatikaoktatásról, és az ottani NAT-okban, ez hogyan szerepelhet.
A
korábbi nat-ok ban még 7 főbb fejlesztési területet határoztak meg. Ezek
mostanra már csak 6 területben határolódtak körbe. (Hunya, 2005, 76. p.) Ezek a megváltozott, mostani Nat-ban megjelenő
területek a következők: az informatikai eszközök használata, alkalmazói
ismeretek, problémamegoldás informatikai eszközökkel és módszerekkel,
infokommunikáció, az információs társadalom, könyvtár informatika. A
médiainformatika terület alterületté lett átminősítve. (Nemzeti Alaptanterv,
2012, 182. p.)
Szintén
felmerül két másik tipikus probléma, mégpedig az informatika tanárok száma, és
a rendelkezésre álló számítógépek mennyisége. Sajnos nincsen elég informatika
tanár a pályán, így olyanok tanítják az informatikát, akiknek nincsen elég
órája. Ezen felül sok iskolában alacsony az eszközellátottság. (Hunya, 2005, 78. p.) Ezt úgy lehetne
orvosolni, hogy vagy továbbképzéseket kellene tartani a tanároknak, vagy
vonzóbbá tenni az informatika tanári pályát a fiataloknak. Az eszközök
biztosítása pedig a fenntartó kezében van, így ebbe beleszólásra kevés
lehetőség van.
Az
UNESCO középiskolásoknak készített tantervét megvizsgálva, megfigyelhető, hogy
lényegesen tagoltabb, mint a magyar NAT. Ettől függetlenül a benne megjelenő
célok és tartalmi elemek közel azonosak. Például megjelenik az etikai/jogi
vonatkozások elemzése, a különböző algoritmusok tanítása és a statisztikai
programok használata. (UNESCO, 1994, 11. p.) Nem jelent meg viszont az
internetes biztonság, és a számítógépek software-es védelme olyan hangsúlyosan,
mint a mostani magyar NAT-ban.
Finnországban
nem kezelik külön tantárgyként az informatikát. A diákok a többi tantárgy
keretein belül használnak IKT-s eszközöket, és a többi tantárgy pedagógusai
biztosítják a segítő hátteret a diákoknak. Várhatóan 2016 végére készül el az
új finn alaptanterv, és abban már lényegesen nagyobb hangsúly lesz a
programozáson. (Gülbahar és Karataş,
2014, 67. p.)
Lengyelországban,
hazánkhoz hasonlóan, külön tantárgyként kezelik az informatikát. A felosztás
azonban eltérő, mivel 1-6. osztályig tart az általános iskola (primary school),
7-9.-ig a középiskola (middle school/gimnazjum), és 10-12.-ig a közoktatás záró
szakasza (high school). Ennek a felosztásnak megfelelően tervezték meg
fokozatosan a lengyel alaptanterv informatikai elemeit. (Syslo és Kwiatkowska,
2008, 7-8. p.)
Összességében
érzékelhető, hogy nemzetközi szinten sincsen egyetértés és összhang az
alaptantervek között. Országonként eltérő, hogy az informatikaoktatás melyik
része a hangsúlyosabb, és mire fordítanak nagyobb figyelmet. Például
Magyarországon hangsúlyosabb az internetes biztonság kérdésköre, míg
Finnországban a programozást szeretnék erősíteni. Kinek van igaza? Nos, ezt
nehéz lenne eldönteni, hiszen ezeket a kérdéseket alapvetően az adott ország
kereslete, illetve a politikai nyomásgyakorlások szabályozzák.
Syslo, M. Maciej; Kwiatkowska, Anna
Beata (2008): The Challenging Face of Informatics Education in Poland URL: https://books.google.hu/books?id=RcxsCQAAQBAJ&pg=PA7&lpg=PA7&dq=core+curriculum+for+informatics&source=bl&ots=OL8LBF_rJV&sig=m_b4h509H71vzOgFmLTTO82Zsw4&hl=hu&sa=X&ved=0ahUKEwjHy8HA48DMAhWGEywKHbeCAvAQ6AEIXjAI#v=onepage&q=core%20curriculum%20for%20informatics&f=false
UNESCO (1994): Informatics for Secondary
Education URL: http://www.unesco.org/education/pdf/22_98.pdf
Yasemin Gülbahar, Erinç Karataş
(2014): Informatics in Schools URL: https://books.google.hu/books?id=WgSHBAAAQBAJ&pg=PA77&lpg=PA77&dq=core+curriculum+for+informatics&source=bl&ots=GQOsTtfr1N&sig=vcGNvKAsCb9zN5qjRbXkYPS5iUg&hl=hu&sa=X&ved=0ahUKEwjLobLo5cDMAhVKM5oKHU_-B344FBDoAQhWMAg#v=onepage&q=core%20curriculum%20for%20informatics&f=false
Hunya Márta (2005): Informatika a
közoktatásban URL: http://epa.oszk.hu/00000/00011/00107/pdf/iskolakultura_EPA00011_2006_09_065-082.pdf
Pálvölgyi Dániel
ELTE PPK, Pedagógia BA
Informatika az oktatásban kurzus
2016. május 12.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése