2016. május 15., vasárnap

Szakirodalmi összefoglaló


Generációs elméletek


            A generációk meghatározásánál nem kizárólagosan a születési évszámok lehetnek segítségünkre. Emberek csoportja attól válik generációvá, hogy serdülőkorukban közösen lázadtak egy korábbi rendszer ellen, illetve meghatározta fiatal éveiket az adott korszak populáris kultúrája, a gazdasági helyzet, a politikai rendszerek, természeti katasztrófák, technológiai újdonságok és még sorolhatnánk. Ezeket az élményeket nevezzük kohorszélményeknek. Ami biztosan állítható, hogy minden generáció más értékeket képvisel, így hasonló helyzetben teljesen eltérő módon döntenek, ami gyakran konfliktusforrást jelent. A „generation gap”, azaz a generációs szakadék kifejezés is erre az eltérő gondolkodásmódra utal (Tóbi, 2013).
            A ma létező veterán, baby boom, x, y, és z generációk közül jelen összefoglalóban az y és a z generációval foglalkozom részletesebben. Az y generáció tagjai 1980 és 1995 között születtek, de mint említettem korábban, az évszámok önmagában nem tesznek generációvá egy csapat embert. Az y generáció tagjai már kisebb családokban nőttek fel, gyakoribb volt a szülők válása, így egyre több fiatal élt/él csonka vagy patchwork családban. Emiatt sokkal önállóbbak és függetlenebbek, hiszen alkalmazkodniuk kellett a családi életből adódó bizonytalanságokhoz. Ezek a tulajdonságok mind elmondhatók a z generációról is (NAS, 2006).
            Az y generáció nagy része már belépett a munkaerőpiacra. Ezek a fiatal felnőttek viszonylag kész, kialakult személyiséggel rendelkeznek. Az utánuk következő z generáció tagjai azonban még kamaszok. A világban pénzhajhász, boldogtalan felnőtteket látnak, akik gyakran felőrlődnek a sok munkában. Ennek tudatában kell nekik eldönteni, hogy miként szeretnének élni. (Tari, 2008). A z generáció számára kohorsz élményt jelentett az énekes Justin Bieber, a Harry Potter filmek, a 3D technológia elterjedése a mozikban, az okostelefonok és a Facebook (illetve egyéb közösségi portálok) elterjedése, stb. De erre a generációra még számos olyan élmény vár, ami összekovácsolhatja a tagjait (Tóbi, 2013).
            A z generáció nagy problémája az információs túlterheltség, túl sok az alternatíva, ami közül dönthetnek. A z generáció tagjai hozzá vannak szokva, hogy azonnal információt szerezhetnek bármiről, ha éppen szükségük van rá. A munka világában is efféle értékeket fognak képviselni, tehát fontos lesz az azonnaliság, a bevonódás, a tapasztalatszerzés, kísérletezés, szociális élet és jókedv (Ferincz, 2013).
            Az y és z generációkat gyakran új csendes generációként emlegetik. Eredetileg a csendes generáció az 1945 előtt születetteket tömöríti, más néven ők a veterán generáció. Életüket a II. világháború és az azzal együtt járó gazdaági instabilitás határozta meg. Ezért életükben mindennél fontosabbá vált a biztonság. Mindig konform módon, óvatosan cselekszenek. A mai fiatalságot más miatt nevezik csendesnek. Nagy részük egyedülálló, nem tudja, hogy szeretne-e házasodni és gyermeket vállalni, nem szeretnének elköltözni a szülői házból és teljesen elfogadják azt az életmódot és értékeket, amit a szüleik képviselnek. Nem keresnek munkát, holott éppen nem is dolgoznak. Szabadidejükben is a passzív tevékenységeket részesítik előnyben, kevesen tagjai csak valamilyen civil kezdeményezésnek. Ezekből úgy tűnhet, hogy a mai fiatal generációnak nincs akkora igénye az autonómiára, mint a korábbi generációknak (Székely, 2014).

Tóbi István (2013): A fiatalok fogyasztása, tartalomfogyasztása. PTE KTK, Pécs.
Generation Y – The millenials. Ready or not here they come. NAS Insights, 2006
Tari Annamária (2008): Y generáció. In: Szávay Ilona (2008, szerk.): Fordulópont 41. – Válságos helyzetben? Pont Kiadó, Budapest.
Ferincz Adrienn (2013): Az új generáció elvárásai a munkaerőpiaccal szemben.
Székely Levente (2014): Az új csendes generáció. In: Nagy Ádám - Székely Levente (2014, szerk.): Másodkézől - Magyar ifjúság 2012. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése