2016. május 11., szerda

Közösségi média az oktatásban, specializáltan az osztályteremben (Infografika)



Mi is a közösségi média?
Olyan média, ami eleve arra elrendeltetett, hogy az emberek egymás között oszthassanak meg különböző tartalmakat, amikhez megjegyzéseket fűzhetünk, megnézhetjük, meghallgathatjuk. Mindezt egyszerű módon ma már több eszközről is elérhető.
Ez egy nyílt felület, hiszen bárki hozhat létre profilt, léphet kapcsolatba másokkal, irányítás nélkül. Elég szerteágazó lehetőségeket relyt és dinamikusan fejlődik. Több szolgáltatást is magába foglal, mint például a közösségi oldalak, blogok, videó-, kép- zenemegosztó oldalak stb.
A közösségi média több téren is hasznosítható ilyenek a személyes tér, szocializációs tér és az informális tanulási tér.
Fontos, hogy a megosztott tartalmak mögött egyének állnak és nem személyek. Tömegek között teheti lehetővé az együttműködést és kapcsolattartást.
Miért hasznos?
Azonnal frissíthető, a hírek gyorsan változnak és több szempontból mutatkozhatnak meg (például, ha több ember is véleményez egy eseményt, amelyen megjelent és nem csak egy újságíró véleményét olvashatjuk vagy vannak amatőr felvételek, amik mást mutathatnak, mint egy profi felvétel). Emellett rengeteg szabadságot biztosít az embereknek. Van lehetőség anonimitásra is, hogy az emberek a legőszintébben kifejezhessék önmagukat.
Miért rossz?
Természetesen az ellenőrizetlen tartalmaknak és az anonimitásnak van árny oldala is. Sok negatívuma van a közösségi oldalnak. Gyakori főleg a fiatalok körében például az oversharing, amikor sok felesleges és személyes információt oszt meg másokkal vagy ott van a sok kéretlen tartalom, és hogy mindez a fiatalabbak számára is elérhető. Viszont ezeket el lehet kerülni a tudatos felkészítéssel és az ellenőrzéssel.
Hogyan használható az oktatásban?
A közösségi média szolgálhatnak informális tanulási térként. Erről megoszlanak a vélemények: egyesek szerint a diákok nem akarják a személyes tereiket tanulásra használni, mások szerint motiváló lehet a digitális eszköz.
A közösségi oldalak nagyon népszerűek, könnyű velük kapcsolatot tartani egymással, ezáltal információcsere, egymás támogatása is könnyebb lehet. Valamint létrehozhatnak tudásépítő közösségeket és tanulócsoportokat, ugyanis könnyebben léphetnek interakcióba és csoportos feladatvégzés esetén motiválhatják egymást, ami javíthatja a teljesítményüket. Rengeteg tantárgy specifikus módszer létezik (ld blog 100 mód) (pl. facecsoport, hastag követése, skypeóra). Vannak külön tanulásra létrehozott közösségi oldalak: edmoto, saywire
Mi a tanárok szerepe?
Tanárok szerepe is fontos. Egyrészt ismerniük kell az eszközöket, önálló fejlődést kell végezniük. Tanár is hozhat létre tanári profilt, vagy indítványozhatja az online csoportmunkát, beviheti az eszközöket az órára, kiegészítő anyagokat tölthet fel. Ha kell segítség, akkor a diákoktól is kérhet ötleteket. Ugyanakkor fontos a médiatudatosságra nevelés (szülőkkel közös feladat).
SMILE
Érdekességként megemlíteném a SMILE-t (Social Media in Learning & Education). Ez egy projekt, amit több, mint száz európai tanár készített, és ők írtak angol nyelven egy kézikönyvet, amiben arról írnak, mily módon használható fel a közösségi média az oktatásban (ld link a blogon)

Készítette: Viki és Bia

2 megjegyzés:

  1. Véleményem szerint nagyon jól összeszedtétek a témával kapcsolatos tudnivalókat, az infografikátok szép, színes, lényegretörő, és egy jó áttekintése annak, amit a szövegben kifejetettetek. Az, hogy nem csak egy összefüggő szöveg van, hanem kérdésekkel kezditek a különböző bekezdéseket, jól vezeti a szemet és átláthatóbbá teszi mindazt, amit leírtatok.

    VálaszTörlés