Mi is a közösségi
média?
Olyan
média, ami eleve arra elrendeltetett, hogy az emberek egymás között
oszthassanak meg különböző tartalmakat, amikhez megjegyzéseket fűzhetünk,
megnézhetjük, meghallgathatjuk. Mindezt egyszerű módon ma már több eszközről is
elérhető.
Ez
egy nyílt felület, hiszen bárki hozhat létre profilt, léphet kapcsolatba
másokkal, irányítás nélkül. Elég szerteágazó lehetőségeket relyt és dinamikusan
fejlődik. Több szolgáltatást is magába foglal, mint például a közösségi oldalak,
blogok, videó-, kép- zenemegosztó oldalak stb.
A
közösségi média több téren is hasznosítható ilyenek a személyes tér,
szocializációs tér és az informális tanulási tér.
Fontos,
hogy a megosztott tartalmak mögött egyének állnak és nem személyek. Tömegek között
teheti lehetővé az együttműködést és kapcsolattartást.
Miért hasznos?
Azonnal
frissíthető, a hírek gyorsan változnak és több szempontból mutatkozhatnak meg
(például, ha több ember is véleményez egy eseményt, amelyen megjelent és nem
csak egy újságíró véleményét olvashatjuk vagy vannak amatőr felvételek, amik
mást mutathatnak, mint egy profi felvétel). Emellett rengeteg szabadságot
biztosít az embereknek. Van lehetőség anonimitásra is, hogy az emberek a
legőszintébben kifejezhessék önmagukat.
Miért rossz?
Természetesen
az ellenőrizetlen tartalmaknak és az anonimitásnak van árny oldala is. Sok
negatívuma van a közösségi oldalnak. Gyakori főleg a fiatalok körében például
az oversharing, amikor sok felesleges és személyes információt oszt meg
másokkal vagy ott van a sok kéretlen tartalom, és hogy mindez a fiatalabbak
számára is elérhető. Viszont ezeket el lehet kerülni a tudatos felkészítéssel
és az ellenőrzéssel.
Hogyan használható
az oktatásban?
A
közösségi média szolgálhatnak informális tanulási térként. Erről megoszlanak a
vélemények: egyesek szerint a diákok nem akarják a személyes tereiket tanulásra
használni, mások szerint motiváló lehet a digitális eszköz.
A
közösségi oldalak nagyon népszerűek, könnyű velük kapcsolatot tartani
egymással, ezáltal információcsere, egymás támogatása is könnyebb lehet. Valamint
létrehozhatnak tudásépítő közösségeket és tanulócsoportokat, ugyanis könnyebben
léphetnek interakcióba és csoportos feladatvégzés esetén motiválhatják egymást,
ami javíthatja a teljesítményüket. Rengeteg tantárgy specifikus módszer létezik
(ld blog 100 mód) (pl. facecsoport, hastag követése, skypeóra). Vannak külön
tanulásra létrehozott közösségi oldalak: edmoto, saywire
Mi a tanárok
szerepe?
Tanárok
szerepe is fontos. Egyrészt ismerniük kell az eszközöket, önálló fejlődést kell
végezniük. Tanár is hozhat létre tanári profilt, vagy indítványozhatja az
online csoportmunkát, beviheti az eszközöket az órára, kiegészítő anyagokat
tölthet fel. Ha kell segítség, akkor a diákoktól is kérhet ötleteket.
Ugyanakkor fontos a médiatudatosságra nevelés (szülőkkel közös feladat).
SMILE
Érdekességként
megemlíteném a SMILE-t (Social Media in Learning & Education). Ez egy
projekt, amit több, mint száz európai tanár készített, és ők írtak angol
nyelven egy kézikönyvet, amiben arról írnak, mily módon használható fel a
közösségi média az oktatásban (ld link a blogon)
Készítette: Viki és Bia
Véleményem szerint nagyon jól összeszedtétek a témával kapcsolatos tudnivalókat, az infografikátok szép, színes, lényegretörő, és egy jó áttekintése annak, amit a szövegben kifejetettetek. Az, hogy nem csak egy összefüggő szöveg van, hanem kérdésekkel kezditek a különböző bekezdéseket, jól vezeti a szemet és átláthatóbbá teszi mindazt, amit leírtatok.
VálaszTörlésKöszönjük szépen. :)
VálaszTörlés