2016. április 28., csütörtök

Tudáskoncepció változása 2002 és 2016 között



Tudáskoncepció változása 2002 és 2016 között

A tudás és tanulás fogalma és az ezeket körülvevő teóriák jelentősen megváltoztak az utóbbi években a technikai és gazdasági fejlődések után.
A tudást és a tanulást körülvevő elképzelések az ember fejlődésével együtt változott. Különböző korok különböző tudást várnak el az embertől, amelynek tudatosulása elősegíti az oktatási hatékonyabbá tételét. (Molnár, 2006)
A tudás hosszú időn keresztül leginkább a könyveken keresztül volt elérhető, de mindezt az internet megváltoztatta és a könyvek jelentősége hirtelen csökkent.  Az információk sokkal gyorsabban és könnyebben elérhetővé váltak számunkra. A tartalmak szintén megváltoztak, hiszen manapság bárki, aki rendelkezik internet hozzáféréssel, hozhat létre és oszthat meg valamilyen tartalmat, ezzel ellentétben a könyvekből gyakran kihagytak bizonyos dolgokat, mert nem volt megengedhető. A lehetőségek és a szabadság viszont együtt jár az ellenőrizetlenséggel is. (McKellar, 2012)
A könnyen hozzáférhető tartalmak viszont azzal is járnak, hogy nem kell megjegyeznünk az információt, hiszen tudjuk, hogy szinte bárhol és bármikor hozzájuthatunk. Mindebből arra lehet következtetni, hogy az emberek memóriája „lustul”, bár ez fejleszthető.
Az internet megjelenésével járó változások nem szükségszerűen rosszak csak más hozzáállás és új oktatási módszereket kíván, amihez szintén új lehetőségek nyíltak. Az iskolában, tananyagból szerzett tudás másodlagossá vált az informális tudással szemben, amit az interneten elérhetnek akár bizonyos weboldalakon vagy a közösségi portálokon.
Az online tér lehetőséget biztosít a lifelong learning biztosításának, hiszen kimeríthetetlen teret nyújt, ahol és akiktől információkhoz juthatunk, minden kapcsolódik mindennel.
Fontosabb, hogy képesek legyünk megtanulni, ami a holnaphoz szükséges, mint, amit ma tudunk. A legfontosabb, hogy mindig nyitottak legyünk az újdonságra és hogy képesek legyünk az egész életen át tartó tanulásra. (Siemens, 2004)
Forrás:

Molnár Gyöngyvér (2006): A tudáskoncepció változása és annak megjelenése a PISA 2003 vizsgálat komplex problémamegoldás-moduljában URL:

http://epa.oszk.hu/00000/00035/00099/2006-01-ko-Molnar-Tudaskoncepcio.html Utolsó letöltés: 2016.04.28.
Kaposi József (2013): Paradigmaváltás a tudás és tanulásfelfogásban URL: http://www.kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2011/09/3.-A-tud%C3%A1s-%C3%A9s-tanul%C3%A1sfelfog%C3%A1s-v%C3%A1ltoz%C3%A1sai.pdf Utolsó letöltés: 2016.04.28.

Hugh Mckellar(2012): The changing nature of knowledge In: KM World URL:

http://www.kmworld.com/Articles/Editorial/Features/The-changing-nature-of-knowledge-80087.aspx
Utolsó letöltés:2016.04.28.
Tony Bates (2009): URL: http://www.tonybates.ca/2009/03/12/does-technology-change-the-nature-of-knowledge/ Utolsó letöltés: 2016.04.28.
George Siemens (2004): A learning theory for the digital age In: elearnspace URL: http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm Utolsó letöltés: 2016.04.28.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése