A gondolattérkép és a fogalomtérkép
- jellemzésük és összehasonlításuk -
Mi az a gondolattérkép?
A gondolattérkép bizonyos kulcsszavak (esetleg az
általuk hordozó gondolatok) megjelenítési, kivitelezési formája. A lényege,
hogy a gondolattérkép egyes elemeit összeköti valami. Ez lehet szabad
asszociáció vagy bármilyen más logikai kapcsolat is (Molnár és Kárpáti, 2009). A megalkotója, aki a módszert és az ehhez
tartozó információs és kommunikációs technológiai megoldásokat kidolgozta, Tony
Buzan. A
gondolattérkép minden esetben egy fő/központi fogalom köré épül fel, erre
vonatkoztatva építjük fel a hozzá kapcsolódó fogalmakat, s a központi elemből levezethető
fogalmak rendszerének képi formában való megjelenítése. A térkép felépítése ebből
kifolyólag mindig központosított és hierarchikus. A fogalmakat vonalak kötik
össze, amely ennek köszönhetően kapcsolati hálózatot alkot. A gondolattérképnek
számos felhasználási lehetősége van; a hétköznapi életben felmerülő problémák
szemléltetésére, de megfelelő akár egy munkafolyamat megtervezésére is, ismeretek
csoportosítására, kiemelésére, valamint összefüggések megjelenítésére. A
gondolattérkép segít abban, hogy gondolatainkat egy rendszerben átláthassuk,
valamint ezt egyértelműen és letisztultan megosszunk másokkal. A gondolattérkép
rendkívül jó tanulássegítő eszköz. Kiegészíthető, átrajzolható-szerkeszthető,
egyénileg, kedv szerint variálható.
1. ábra: gondolattérkép |
Van-e különbség gondolattérkép és fogalomtérkép között? Van!
A gondolattérkép készítése során egy
központi fogalomból indulunk ki, és erre építjük fel a hozzá kapcsolódó
fogalmak, tulajdonságok rendszerét. A fogalomtérképnél viszont több fogalmat is
kifejtünk, bővítünk és kötünk össze egy nagy gondolatmenet keretén belül,
általában hálózatos formában (Molnár és Kárpáti, 2009). Mindkettő kiválóan használható
tanulást segítő eszközként, hiszen megtanítja, hogy egy adott szövegből csak a
legfontosabb, leglényegesebb adatokat emeljük ki, így a szelektáló képességet
fejlesztik. Mind a gondolattérkép,
mind a fogalomtérkép egyik legklasszikusabb formája a papírra elkészített változatuk.
Ennek az az előnye, hogy bármikor használható, illetve kézzelfogható eredményt
kapunk. A papíralapú gondolattérképeknek azonban vannak előnyei mellett
hátrányai is: utólagos bővítések nem lehetségesek, hiszen ettől
átláthatatlanok, kaotikusak lesznek. A térkép készítés másik lehetséges módja
az online felületen való létrehozás. Ekkor egy honlapon készítjük el
digitálisan úton a térképeket. Számos előnnyel bír az online munkafelület. Ami
talán a legfontosabb, hogy a munkafelület szinte korlátlanul bővíthető. Az
automatikus szerkesztésnek köszönhetően bármekkora térképet is készítünk, az
mindig laza szerkezetű tud maradni, jól áttekinthető marad. Tudunk linkeket és
képeket beszúrni az egyes szavak mögé. Az elkészült térképek menthetőek és akár
ki is nyomtathatóak (Kiss, 2014).
A fogalomtérképről
Elrendezését tekintve a
legáltalánosabb fogalom áll a térkép csúcsán és ez alá vannak rendelve az adott
területen belüli specifikus fogalmak. Tartalmaznak csomópontokat, melyek a
fogalmakra és gondolatokra vonatkoznak, ezeket vonalak, nyilak kötik össze, melyek
a csomópontok közötti kapcsolatokra utalnak. A fogalmi térképek elkészült képét
tekintve lehet kerék, lánc, kör, fa és háló alakúak is (Habók, 2008). A fogalomtérkép szintén az ismeretek grafikusan
történő rendezésére szolgál. Hasznos lehet kisgyermekek részére, hogy megértsenek
egy adott tananyagot, illetve segítő, mankó lehet nagyobb diákok számára is az
egyes kurzusok anyagának elsajátításában is (Cañas and Novak, 2009). „A fogalmi térképek számítógépes
megjelenítését az is segíti, hogy egyre több olyan program van, mely megkönnyíti
a szerkesztést és az oktatásban is könnyen használhatóak.” (Habók, 2012.92.o.) Számos program
rendelkezésünkre áll, legtöbb regisztráció nélküli tervezést biztosít, de
néhánynál szükség regisztrálni. Alkalmazható tanórák keretén belül is; fogalomtérkép
készítésével feldolgozni az új anyagrészt. A fogalomtérkép remekül használható többek
között kollaboratív tudásmodellezésre, jegyzetelésre, valamint komplex
ismeretek átadására.
2. ábra: fogalomtérkép |
Képek forrásai:
http://tmt.omikk.bme.hu/show_news.html?id=5383&issue_id=520
http://bit.ly/1OEvEj5
Források:
· Alberto J. Cañas and
Joseph D. Novak (2009): What is a Concept Map? http://cmap.ihmc.us/docs/conceptmap.php
Utolsó letöltés: 2016.05.18.
·
Habók Anita (2008):
Fogalmi térképek. Magyar Pszichológiai Szemle. 3. sz. 519-546.
·
Habók Anita (2012):
Kollaboratív tanulás és fogalmi térképezés. Iskolakultúra. 9. sz. 91-93
·
Kiss László Roland (2014): Online
gondolattérképek a diszlexiás tanulók szolgálatában. Gyógypedagógiai Szemle,
2014/2 http://www.prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=49&jaid=690
Utolsó letöltés: 2016. május 18.
·
Molnár Pál, Kárpáti
Andrea (2009): Az együttműködő tanulás támogatása az oktatási informatika
eszközeivel: MapIt vitatérkép. In: Új Pedagógiai Szemle. 2. sz. http://edutech.elte.hu/karpati/content/download/publikacio/200901_Molnar-Karpati_%20MapIt_uj%20PedSZemle%202009_4.pdf
Utolsó letöltés: 2016. 05. 18.
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlés