E-learning rendszerek az oktatásban
Napjainkra az e-learning
alapú oktatás egyre elterjedtebbé válik, szinte mindenki találkozott már tanulmányai,
munkája vagy akár hobbija kapcsán valamilyen e-learning rendszerrel. Ennek a
térhódításnak az ellenére a magyar szakirodalomban még most sem tisztázott az
e-learning jelentése, számtalan meghatározás él egymás mellett.
Némely meghatározás nagyon tágan értelmezi az
e-learninget, beleértve az EU e-learning akciótervének meghatározását, mely
szerint az e-learning az új multimédiás technológiák és az internet használata
a tanulás fejlesztése érdekében, megkönnyítve a forrásokhoz és szolgáltatásokhoz
való hozzáférést, valamint az együttműködést és a távoli információcserét is
(Commission of the European Communities, 2001).
Más meghatározások némileg
szűkebben határozzák meg az e-learning jelentését, például Kovács Ilma
leírásában az e-learning „teljességében vagy csak részben hálózatra (lokális
vagy internet) felvitt képzési rendszerek (beleértve: a tanítást, a tanulást,
az információk keresését, a kommunikációt, az interaktivitást)” (Kovács, 2011.
64. o.)
Az e-learning rendszerek
nagy előnye, hogy az oktatási rendszer részeire nem korlátozódnak, így nagyon
sokszínűen használhatóak a közoktatásban, felsőoktatásban, szakképzések és
bármely más oktatáshoz kapcsolódó területen (Falch, 2004).
Többféleképpen
csoportosíthatjuk az e-learning képzéseket, az egyik csoportosítás szerint
létezik szinkron és aszinkronképzés. A szinkron képzés során egy időben van
jelen a tanulási/tanítási folyamatban a tanár és a tanuló, ami lehetővé teszi,
hogy a hallgató kérdést tegyen fel az oktatónak. Hátránya azonban az, hogy
időben kötött. Az aszinkron képzés ezzel ellentétben azt az e-learning képzési
formát jelenti, amikor tanár és a tanuló időben és térben is teljesen
elkülönül, tehát a hallgató önállóan és egyedül tanul (Lengyel, 2007).
Talán a legnépszerűbb
e-learning keretrendszer a Moodle. Fontos tulajdonsága, hogy szabad szoftver,
tehát bárki szabadon használhatja. A rendszerben lehetőség van kurzusok
létrehozására, ezekhez feladatokat is rendelhetünk, illetve kapcsolatot is
tarthatunk a diákokkal az adott kurzus fórumán keresztül (Vezér, 2012).
Egy másik, egyre
népszerűbbé váló e-learning rendszer az Ilias. Az Ilias internetes felületen
működik, és a Moodle-höz hasonlóan nyílt forrású, így bárki szabadon használhatja.
Szolgáltatásai közé tartozik a testre szabható felhasználói munkaasztal
létrehozása, virtuális iskola létrehozása, kurzus menedzsment. Természetesen különböző
taneszközök létrehozására és beépítésére is lehetőséget nyújt a rendszer, ezek
nagyon sokszínűek lehetnek, az Iliasban használható fogalomtár, digitális könyv,
SCORM kompatibilis tananyag, AICC kompatibilis tananyag, HTML tananyag, bármilyen
más típusú (letölthető) fájl, tesztek, kérdőívek és kérdésgyűjtemények. Emellett
itt is megvan a lehetőség a kapcsolattartásra (fórumon, privát üzeneten vagy
online chaten keresztül). (www.iliaskozosseg.hu)
Felhasznált
irodalom:
A Magyar Ilias Közösség hivatalos honlapja. URL: www.iliaskozosseg.hu
(Utolsó letöltés: 2016. 05. 13.)
The eLearning Action Plan – Designing tomorrow’s education. COM (2001)172 final. Communication from the Commission to the Council and
the European Parliament, Brüsszel, 2001.03.28 URL: http://www.aic.lv/bolona/Bologna/contrib/EU/e-learn_ACPL.pdf
Falch, Morten (2004): Tanulmány az e-learning
módszertani megoldásaival kapcsolatos gyakorlati tapasztalatokról.
Tele-információs Központ, Dániai Műszaki Egyetem. URL:
http://www.telecottage.mimoza.hu/domain13/files/modules/module15/2263B597E947E3F6.pdf
(Utolsó letöltés: 2016. 05. 13.)
Kovács Ilma (2011): Az elektronikus tanulásról a 21.
század első éveiben. Magánkiadás, Budapest. URL: http://mek.oszk.hu/09100/09190/09190.pdf
(Utolsó letöltés: 2016. 05. 13.)
Lengyel Zsuzsanna Mária (2007): E-learning: tanulás a
világhálón keresztül. Debreceni Egyetem Informatika Kar, Debrecen. URL: https://dea.lib.unideb.hu/dea/bitstream/handle/2437/3121/szakdolgozat.pdf;jsessionid=0837993F51771C37ED64CFDE04FECEB7?sequence=1
(Utolsó letöltés: 2016.05.13.)
Vezér András (2012): Modern IKT és web2
eszközök az oktatásban. Pécs, PTE Babits Gyakorló Gimnáziuma URL: http://pedtamop412b.pte.hu/files/tiny_mce/File/ikt_web2_vezer.pdf
(Utolsó letöltés: 2016. 05. 14.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése