2016. május 18., szerda

Szakirodalmi összefoglaló

E-learning rendszerek az oktatásban

Napjainkra az e-learning alapú oktatás egyre elterjedtebbé válik, szinte mindenki találkozott már tanulmányai, munkája vagy akár hobbija kapcsán valamilyen e-learning rendszerrel. Ennek a térhódításnak az ellenére a magyar szakirodalomban még most sem tisztázott az e-learning jelentése, számtalan meghatározás él egymás mellett.
 Némely meghatározás nagyon tágan értelmezi az e-learninget, beleértve az EU e-learning akciótervének meghatározását, mely szerint az e-learning az új multimédiás technológiák és az internet használata a tanulás fejlesztése érdekében, megkönnyítve a forrásokhoz és szolgáltatásokhoz való hozzáférést, valamint az együttműködést és a távoli információcserét is (Commission of the European Communities, 2001).
Más meghatározások némileg szűkebben határozzák meg az e-learning jelentését, például Kovács Ilma leírásában az e-learning „teljességében vagy csak részben hálózatra (lokális vagy internet) felvitt képzési rendszerek (beleértve: a tanítást, a tanulást, az információk keresését, a kommunikációt, az interaktivitást)” (Kovács, 2011. 64. o.)
Az e-learning rendszerek nagy előnye, hogy az oktatási rendszer részeire nem korlátozódnak, így nagyon sokszínűen használhatóak a közoktatásban, felsőoktatásban, szakképzések és bármely más oktatáshoz kapcsolódó területen (Falch, 2004).
Többféleképpen csoportosíthatjuk az e-learning képzéseket, az egyik csoportosítás szerint létezik szinkron és aszinkronképzés. A szinkron képzés során egy időben van jelen a tanulási/tanítási folyamatban a tanár és a tanuló, ami lehetővé teszi, hogy a hallgató kérdést tegyen fel az oktatónak. Hátránya azonban az, hogy időben kötött. Az aszinkron képzés ezzel ellentétben azt az e-learning képzési formát jelenti, amikor tanár és a tanuló időben és térben is teljesen elkülönül, tehát a hallgató önállóan és egyedül tanul (Lengyel, 2007).
Talán a legnépszerűbb e-learning keretrendszer a Moodle. Fontos tulajdonsága, hogy szabad szoftver, tehát bárki szabadon használhatja. A rendszerben lehetőség van kurzusok létrehozására, ezekhez feladatokat is rendelhetünk, illetve kapcsolatot is tarthatunk a diákokkal az adott kurzus fórumán keresztül (Vezér, 2012).
Egy másik, egyre népszerűbbé váló e-learning rendszer az Ilias. Az Ilias internetes felületen működik, és a Moodle-höz hasonlóan nyílt forrású, így bárki szabadon használhatja. Szolgáltatásai közé tartozik a testre szabható felhasználói munkaasztal létrehozása, virtuális iskola létrehozása, kurzus menedzsment. Természetesen különböző taneszközök létrehozására és beépítésére is lehetőséget nyújt a rendszer, ezek nagyon sokszínűek lehetnek, az Iliasban használható fogalomtár, digitális könyv, SCORM kompatibilis tananyag, AICC kompatibilis tananyag, HTML tananyag, bármilyen más típusú (letölthető) fájl, tesztek, kérdőívek és kérdésgyűjtemények. Emellett itt is megvan a lehetőség a kapcsolattartásra (fórumon, privát üzeneten vagy online chaten keresztül). (www.iliaskozosseg.hu)

Felhasznált irodalom:
A Magyar Ilias Közösség hivatalos honlapja. URL: www.iliaskozosseg.hu (Utolsó letöltés: 2016. 05. 13.)
The eLearning Action Plan – Designing tomorrow’s education. COM (2001)172 final. Communication from the Commission to the Council and the European Parliament, Brüsszel, 2001.03.28 URL: http://www.aic.lv/bolona/Bologna/contrib/EU/e-learn_ACPL.pdf
Falch, Morten (2004): Tanulmány az e-learning módszertani megoldásaival kapcsolatos gyakorlati tapasztalatokról. Tele-információs Központ, Dániai Műszaki Egyetem. URL: http://www.telecottage.mimoza.hu/domain13/files/modules/module15/2263B597E947E3F6.pdf (Utolsó letöltés: 2016. 05. 13.)
Kovács Ilma (2011): Az elektronikus tanulásról a 21. század első éveiben. Magánkiadás, Budapest. URL: http://mek.oszk.hu/09100/09190/09190.pdf (Utolsó letöltés: 2016. 05. 13.)
Lengyel Zsuzsanna Mária (2007): E-learning: tanulás a világhálón keresztül. Debreceni Egyetem Informatika Kar, Debrecen. URL: https://dea.lib.unideb.hu/dea/bitstream/handle/2437/3121/szakdolgozat.pdf;jsessionid=0837993F51771C37ED64CFDE04FECEB7?sequence=1 (Utolsó letöltés: 2016.05.13.)
Vezér András (2012): Modern IKT és web2 eszközök az oktatásban. Pécs, PTE Babits Gyakorló Gimnáziuma URL: http://pedtamop412b.pte.hu/files/tiny_mce/File/ikt_web2_vezer.pdf (Utolsó letöltés: 2016. 05. 14.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése