2016. április 26., kedd

Miképpen készítheti fel az iskola a tanulókat a jövő változásaira?



Sok éven keresztül a tanulás célja az ismeretek gazdagítása volt, amit egy egyéni folyamatnak tekintettek, ám ma már olyan tanulási folyamatok kerültek a figyelem középpontjába, melyek egyrészt szerepet játszanak a szociális folyamatok megvalósulásában, másrészt a tudást alkalmazhatóvá és transzferálhatóvá teszik. (James és mtsai, 2007) Ezáltal a tanulást pedig úgy értelmezhetjük, mint az általunk megvalósított és irányított szándékos folyamatot, ami aktív és interaktív folyamatokból áll (Shell és mtsai, 2010; Yelland és mtsai, 2008; Watkins és mtsai, 2007), és amely által hosszantartó, rugalmas, funkcionális, értelemgazdag, általánosítható és alkalmazható tudásra (Simons és mtsai, 2000) tehetünk szert. Ilyen tudás kialakításához pedig elengedhetetlen az önálló, önszabályozott tanulás képessége és ezáltal a tanulás tanulása.
D. Molnár Éva tanulmányában (2009) Pintrich az önszabályozott tanulás kutatási eredményeit átláthatóvá téve nagyobb egymásra épülő részekre osztotta az önszabályozott tanulás folyamatát: célkitűzés, tervezés, monitorizálás/ nyomon követés, értékelés.
Ezek a lépések az ismeretek elsajátításának és alkalmazásának folyamatánál, és a célok elérésénél is alkalmazhatóak, ha az egyén rendelkezik motivációs, metakognitív és stratégiai eszköztárral.
Ahhoz hogy az egyén önállóan tudjon tanulni, fontos hogy ismerje a tanulási folyamata során alkalmazott hatékony eljárásokat, a különböző tanulási módokat, stratégiákat, illetve ahhoz, hogy ezeket magabiztosan, önbizalommal alkalmazza, fontos hogy ismerje önmagát, kognitív folyamatainak működési sajátosságait, eredményeit, befolyásolási lehetőségeit. Végezetül fontos, hogy képes legyen önmagát motiválni a folyamat megvalósítására, ugyanis a motiváció segítségével orientálódhat céljai felé. (Réthy,2003)
Ezeket az eszköztárakat az iskolában viszont csak úgy lehet kialakítani és fejleszteni a tanulókban, ha a tanulási tevékenységük formálásában aktívan tevékenykedhetnek.
Az eddigi oktatási folyamatban leginkább az ismeretek rögzítésére, felidézésére és megértésére tevődött a hangsúly.
Az önszabályozott tanulás három szintje közül a diákok az ismeretek elsajátításának szintjén tevékenykednek, de az önszabályozó tanulás elmélete szerint a tanulók úgy lesznek képesek alkalmazkodni a jövő változásaihoz, ha olyan oktatási folyamatban vehetnek részt, ahol az önszabályozott tanulás további szintjein is tevékenykedhetnek, az elsajátított ismereteket megtanulhatják alkalmazni és hasznosítani, illetve személyes céljaik felé irányítani.
A továbbiakban olyan tevékenység-orientált oktatási folyamatra lenne szükség, ahol a tanulók aktívan tevékenykedhetnek, hasznos, alkalmazható tudásra tehetnek szert, és a tanulási folyamatuk során olyan szervezési formákkal és tanulási módszerekkel ismerkedhetnek meg, mely a kompetenciáik fejlesztésében, személyiségük kibontakoztatásában és tanulási céljaik elérésében motiválják és támogatják őket.
Ezáltal alakulhat ki bennük az életen át tartó tanulás igénye, az ismeretszerzés képessége, a tág transzfer lehetősége.



Felhasznált szakirodalom:
1.      D. Molnár Éva (2014): Az önszabályozott tanulás pedagógiai jelentősége. In: Buda András és Golnhofer Erzsébet (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Tanulás és környezete. MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Budapest.
2.      D. Molnár Éva (2009): Az önszabályozás értelmezései és elméleti megközelítései. Magyar Pedagógia. 4. 109. sz. 343-361.
3.      D. Molnár Éva (2010): A tanulás értelmezése a 21. században. Iskolakultúra. 20. 11. sz. 3-16.
4.      Kovács Zsuzsa (2006): Az önszabályozott tanulás fejlesztésének lehetőségei. Pedagógusképzés 33.4. sz. 51-62.

5.      Réthy Endréné (2003): Az oktatási folyamat. In: Falus Iván (szerk.): Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanításához.  219-241.  Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. Budapest. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése